Orinoco kan overal uit de voeten

0
(foto Media Creators)

Bij Dolderman in Dordrecht is mts Orinoco afgebouwd. Dat gebeurde in opdracht van RensenDriessen Shipbuilding. De Zwijndrechtse scheepsbouwer leverde het complete schip aan Orinoco N.V. van de familie Straatman. Dit zeer uitgebreid afgebouwde  Belgische schip gaat varen voor het Antwerpse bevrachtingskantoor Anaco.

RensenDriessen was ook verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van het casco. Dat is gebouwd op de Roemeense werf Santierul Naval in Orsova. Het schip is 81,30 meter lang, 10,20 meter breed en heeft een holte van 4,80 meter. Met die afmetingen kan de Orinoco overal uit de voeten.

De voortstuwing gebeurt door een Caterpillar 3508C. De keerkoppeling komt van Reintjes Benelux: een WAF 562. Damen Marine Components leverde een stuurmachine met 3-roerenaandrijving (60/60/120°) en het 3-roerensysteem (3SYS), met daarbij ook het stuurpaneel, roerstandaanwijzer en hydraulisch aggregaat. Blokland Non-Ferro leverde de beunkoelers.

RuGotech Pijpleidingen verzorgde het complete dekleidingsysteem, inclusief
de spiralen in de tanks. W & O Europe sluit daarop aan met de appendages voor het dekleidingsysteem, het ballastsysteem en in de machinekamers.

Marflex is aan boord met zes MDPD-80 ladingpompen en evenveel nazuigpompen. European Pump Services leverde een EPS/Bornemann noodlospomp (30 m3/uur), een ballastpomp (300 m3/uur). Beide pompen worden aangedreven door ABB-elektromotoren en voldoen aan de eisen voor ATEX-zone 1.

Foresta Trading verschafte een compleet pakket FT Victor-dienstpompen, met een voorsmeer-/carteraftappomp, smeeroliehaspel­set, gasolietrimpomp, en butterwashpomp.

Berg Maritieme Meetsystemen installeerde de tankinhoudsmeting en tankalarmeringen, het  gasdetectiesysteem voor het stuurhuis en de woning, plus de leidingtracing. WindeX Engineering is verantwoordelijk voor de airconditioning en de overdrukinstallatie.

Alubouw de Mooy maakte het stuurhuis (inclusief de kolom en aluminium overzakbare bovenbouw) en onder meer ook de dakmast en de aluminium woningdeur. Tresco Engineering leverde Tresco Navigis.

Van Blommaert komen het autoplatform, de aluminium davit, de aluminium roeftrap met voorbordes, de heklichtbeugel en de telescoopmast. Dijvler Materiaal zorgde voor de boegankerlier, achterankerlier, ankers en ankerdraden.

DBS Scheepsservice monteerde de aluminium vloeren op het voor- en achterschip. Met de conservering door GeMa Services ziet de Orinoco er strak uit. VE-Woning en Scheepsstoffering voerde de complete stoffering van de woning en het stuurhuis uit. Ook werd zonwering van Ve-Screen gemonteerd. Lloyd’s Register EMEA deed de classificatie.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.