Silver Origin: gebouwd onder bijzondere omstandigheden

0
(foto Silversea)

De Hoop Shipyard levert één dezer dagen de Silver Origin op. Rederij Silversea Cruises zet het schip in voor de bijzondere Galapagos-eilanden in de Stille Oceaan. Daar kunnen de gasten, in de voetsporen van Charles Darwin en zijn Beagle, de bijzondere flora en fauna van de geïsoleerd liggen eilanden bewonderen.

Het ultraluxe schip vervangt de Silver Galapagos, die met pensioen gaat. De Silver Origin zal wekelijkse cruises verzorgen van Baltra naar San Cristóbal en vice versa. Er kunnen honderd gasten aan boord. Er zijn 51 suites.

Op 30 december 2019 ging het schip te water. De sea trials op de Noordzee, ter hoogte van Goeree-Overflakkee, vonden eind april plaats.

Expeditieteam

“Dit is een belangrijke mijlpaal voor onze cruiselijn”, aldus Roberto Martinoli, president en CEO van Silversea. “Het brengt ons een stap dichter bij het versterken van onze leidende positie in de Galapagos. Dit zal het meest elegante schip in de Galapagos-wateren zijn.”

De 86-koppige bemanning bestaat naast nautisch en hotelpersoneel uit een expeditieteam dat excursies en activiteiten organiseert.

Silversea Cruises maakt melding van “een geweldige blijk van veerkracht, vastberadenheid en goed Europees vakmanschap”. Daarmee doelt de opdrachtgever met name op de beperkingen die de coronamaatregelen opleverden in de laatste fase van de bouw.

Op 15 maart voerde Nederland een nationale lockdown in. Terwijl veel van de buitenlandse medewerkers van De Hoop en onderaannemers min of meer noodgedwongen terugkeerden naar hun vaderland voordat de grenzen sloten, kozen ongeveer 200 werknemers ervoor om onvermoeibaar door te gaan.

Aanvullend op de strenge voorschriften van het RIVM voerde de werf hygiënische procedures in, met onder meer dagelijkse temperatuurcontroles, verbeterde schoonmaakprocedures, strikte afstandsmaatregelen en éénrichtingsverkeer op het hele schip.

Sterke spirit

Leveranties werden bemoeilijkt en vertraagd. Van de vloerbedekking tot meubels tot de kunstcollectie die aan boord moest komen te hangen. De sluiting van Italië verstoorde de installatie van de scheepsramen en de kombuis.

Terwijl de wereld tot stilstand kwam, ging De Hoop verder, stelt Silversea Cruises met bewondering in een persbericht. “De scheepswerf heeft de manier waarop ze gewend is te opereren fundamenteel veranderd om het project te kunnen voortzetten. Geen van de medewerkers liep het virus op en het team behield een onwankelbaar sterke spirit.”

Dat gold ook voor de onderaannemers. Voorman Michel Gerrets van Anko Piping, dat het leidingwerk heeft gedaan schrijft daarover in een uitgebreide terugblik op het project: “Eenieder die zijn steentje heeft bijgedragen aan dit project heeft dit statement dubbel en dwars verdiend! Ondanks het feit dat een groot deel van ons personeel dat op locatie werkt, hun gezin in het buitenland heeft zitten, hebben ze toch besloten hier in Nederland te blijven en zich volledig in te zetten voor het goed ten einde brengen van dit project. Zij hebben gedurende de lockdown, onder onwerkelijke aangepaste omstandigheden, gewoon doorgewerkt.” (Lees onderaan deze pagina zijn complete terugblik.)

Testen op afstand

Het reisverbod wegens de coronacrisis maakte dat onderaannemers niet aan boord konden zijn bij de sea trials. Dat werd op een creatieve manier opgelost: op afstand. Tijdens de test met het dynamic positioning-systeem gebeurde de afstemming en kalibratie door een externe partij in Sint Petersburg, meer dan 1.800 kilometer ver.

“Het was voor het eerst dat een dergelijke operatie op afstand is uitgevoerd tijdens een proefvaart”, blikt Fré Drenth, directeur van De Hoop Shipyard, terug. “Het afstemmen was succesvol en duurde niet langer dan normaal. Het laat zien dat het mogelijk is om
dynamische positioneringssystemen op afstand te tunen. Dat kan in de toekomst mogelijk veel reistijd voor monteurs besparen. Ik ben enorm trots op mijn team voor hun werk.”

Roberto Martinoli zegt tot slot: “We zijn de professionals van De Hoop zó dankbaar. Ondanks de tegenslag waren hun inspanningen buitengewoon; ze vertegenwoordigen de veerkracht van de Europese industrie. De Silver Origin ziet er prachtig uit. Ons baanbrekende nieuwe schip representeert een nieuw tijdperk van reizen op de Galapagos-eilanden. We kijken ernaar uit om gasten aan boord te verwelkomen wanneer de tijd rijp is.”

 


Terugblik op de bouw van Silversea Origin

Het is woensdagmiddag 10 oktober 2018. Ik sta in de loods bij Scheepswerf de Hoop en kijk verwachtingsvol naar de klok tot deze 15.00 uur aangeeft. Klokslag 15.00 uur wordt het eerste stuk staal voor een gloednieuw expeditieschip gesneden. Tussen de vonken van het snijden aanschouwen we de geboorte van de Silver Origin.

Op 1 mei 2019 is het aan Anko Piping om te beginnen met zijn de werkzaamheden en kan het echte werk beginnen. Met 45 man (op locatie) en met de hulp van onze binnendienst hadden we tot halverwege maart om de systemen klaar te hebben. Wij hebben gewerkt aan alle systemen, waaronder ballast, firefight, sewage, exhaust, fuel, hydrauliek en koelwater.

Ruim een jaar na het snijden van het eerste stuk staal, op maandagochtend 30 december 2019, loop ik vanaf de parkeerplaats van Scheepswerf de Hoop richting de kade. Om me heen zie ik een bonte verzameling van medewerkers, bewoners uit de buurt en geïnteresseerden. Naarmate ik de helling nader, zie ik de steeds groter wordende Silver Origin al liggen. Er is een wirwar van mensen op en rond het schip, allemaal druk bezig met de laatste voorbereidingen voor de tewaterlating.

Onder een daverend applaus wordt het schip te water gelaten. Nu is het een kwestie van focussen op de inrichting en het klaarmaken voor de laatste fase.

(foto Anko Piping)

Dinsdag 24 maart is het dan zover. De Silver Origin is op weg naar de laatste afbouwfase in Schiedam. Tegelijkertijd verruilt een groot aantal medewerkers van Anko Piping Lobith-Tolkamer voor Schiedam. Tijdens deze fase worden onder andere de modules van het bovendek (dek 7 en 8) gemonteerd en moet er hard gewerkt worden aan openstaande punten, zodat de deadline voor de proefvaart gehaald kan worden.

Uiteindelijk start de proefvaart even na 09.00 uur op 27 april 2020 (Koningsdag). Na een succesvolle proefvaart keert het schip na 2,5 dag alweer terug. Vanaf nu kan de laatste hand gelegd worden aan de voltooiing van het schip.

Op het moment van schrijven staan we aan de vooravond van oplevering en zijn we ontzettend blij met het statement van Silversea Cruises. Hierin roemen zij de getoonde veerkracht, vastberadenheid en vakmanschap.

Eenieder die zijn steentje heeft bijgedragen aan dit project, heeft dit statement dubbel en dwars verdiend! Ondanks het feit dat een groot deel van ons personeel dat op locatie werkt, hun gezin in het buitenland heeft zitten, hebben ze toch besloten hier in Nederland te blijven en zich volledig in te zetten voor het goed teneinde brengen van dit project. Zij hebben gedurende de lockdown, onder onwerkelijke en aangepaste omstandigheden, gewoon doorgewerkt. Uiteraard vergeten we onze binnendienst niet, door hun productiesnelheid hadden we een goed geolied proces, waardoor we een vlotte voorgang hadden en onze deadline gezamenlijk hebben behaald.

(foto Anko Piping)

Heren, top gedaan! Het was weer een feestje om samen aan dit project te werken en ik kijk uit naar het volgende project!

Michel Gerrets,
Anko Piping

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.