Nieuwe Merwedebrug wordt toch niet lager

0

Op verzoek van de binnenvaart wordt de doorvaarthoogte van de nieuwe Merwedebrug bij Gorinchem verhoogd ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. Daarmee komt die gelijk aan de huidige hoogte. Met die wijziging is het Tracébesluit A27 Houten-Hooipolder onherroepelijk geworden.

De huidige Merwedebrug is in het midden hoger dan het ontwerp van de nieuwe Merwedebrug. Diverse brancheorganisaties en bedrijven protesteerden in het voorjaar van 2020 daartegen. Ze kregen steun van de Tweede Kamer. Dat heeft effect gehad, blijkt op de website van Rijkswaterstaat: “Mede op basis van de belangen voor de scheepvaart en de geldende CCR-eisen is besloten om de brug hoger aan te leggen dan waarvan in het tracébesluit werd uitgegaan, waarmee deze op gelijke hoogte komt met de huidige Merwedebrug.”

Minimale doorvaarthoogte

Als de doorvaarthoogte daadwerkelijk lager was geworden dan de huidige Merwedebrug zou het de laagste brug op de Rijn-Waal-Merwede-corridor zijn. Internationaal stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart de minimumeisen voor de technische uitvoering van werken aan de Rijn vast.

“De minimale doorvaarthoogte van nieuwe bruggen mag niet minder zijn dan de doorvaarthoogte van bestaande of geplande bruggen in de nabijheid, opdat er geen bijkomende beperking ontstaat. Hier wordt niet aan voldaan”, schreven de brancheorganisaties die samenwerken in het Centraal Overleg Vaarwegen destijds aan minister Cora van Nieuwenhuizen.

Duurder

De vervanging van de huidige, in slechte staat verkerende brug gaat meer geld kosten. Niet alleen door de aanpassing van de doorvaarthoogte. Uit onderzoeken ter voorbereiding van de aanbesteding is gebleken dat de bodemgesteldheid en de toestand van de kunstwerken en wegverharding slechter zijn dan waar Rijkswaterstaat eerder vanuit ging. De engineeringskosten vallen vrijwel zeker ook hoger uit, maar dat komt door gestegen tarieven.

Later

Vanwege de landelijke stikstofproblematiek is het tracébesluit later onherroepelijk geworden dan waarmee eerder rekening was gehouden. Door de complexiteit en omvang van het project vergt de aanbesteding ook meer tijd.

De planning is daardoor aangepast: de ‘start realisatie’ wordt 2023, het hele tracé Houten-Hooipolder is op z’n vroegst in 2029 en op z’n laatst in 2031 klaar. De voorbereidingen voor de wegverbreding zijn al wel begonnen. Zoals het verleggen van kabels en leidingen.

foto: DaMatrix / Wikimedia Commons

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.