- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws36 uur blokken op smart shipping

36 uur blokken op smart shipping

- Advertentie -

Delen

215 deelnemers van over de hele wereld, verdeeld in 17 teams gingen op 26 en 27 november, en ondersteund door coaches met kennis van smart shipping, in 36 uur op zoek naar tastbare oplossingen voor vier concrete uitdagingen. De overall winnaar was Team Numble dat met Wave een concept bedacht voor slimme navigatie: “Wave automatiseert uw scheepsplanningstaken door alle relevante afhankelijkheden voor uw reizen in real-time te monitoren.” Team.

De allereerste Smart Shipping Hackathon was georganiseerd door De Vlaamse Waterweg in samenwerking met Antwerp Management School en EY. De teams gingen op zoek naar tastbare oplossingen voor vier concrete uitdagingen. Voor elke uitdaging koos de jury een winnend team, gebaseerd op vijf criteria om de meest innovatieve, creatieve én bruikbare oplossingen te selecteren:

  1. Hoe innovatief is het idee?
  2. Hoe groot is de waarde creatie?
  3. Is de oplossing reeds voldoende uitgewerkt?
  4. Wat is de haalbaarheid van de oplossing? Kan het gemakkelijk in werking treden?
  5. Hoeveel vooruitgang is er geboekt tijdens de hackathon?

De winnende teams:

Uitdaging 1: Hoe kan een geautomatiseerd binnenvaartschip veilig door een sluis varen als er geen personen op het binnenvaartschip aanwezig zijn?
TU Delft – Slimme Touwen
“We lossen het probleem op van het aanmeren van geautomatiseerde schepen in navigatiesluizen. Aangezien er geen mensen op het schip of in de sluis aanwezig zijn, moet dit afmeerproces worden geautomatiseerd.”

Uitdaging 2: Hoe moet de communicatie verlopen om veilig te kunnen navigeren met geautomatiseerde en conventionele binnenvaartschepen?
Flumensys Technologies – Flumen Platform
“Een op kaarten gebaseerd communicatieplatform dat infrastructurele gegevens, de live locatie van schepen en boten integreert en diensten verleent aan onbemande/autonome agenten en exploitanten van afstandsbesturingen.”

Uitdaging 3: Hoe gaan we om met vaarwegmanagement voor zowel geautomatiseerde als conventionele binnenvaartschepen?
Numble – Wave – Slimme navigatie, eenvoudig gemaakt
“Wave automatiseert uw scheepsplanningstaken door alle relevante afhankelijkheden voor uw reizen in real-time te monitoren.”

Uitdaging 4: Hoe kan de overheid nieuwe technologieën integreren en zich organiseren met het oog op optimaal verkeersmanagement?
Raak niets aan en roep een Vessel Train-toepassing op – Remote Terminal for Vessel rain Application
“Remote terminal om de reactietijden van onbemande bruggen te verbeteren.”

Vervolgens werd Numble met Wave voor slimme navigatie uitgeroepen tot overall winnaar.

Doorgaan

De winnaars krijgen de kans hun oplossingen verder te ontwikkelen en testen. “Samen met minister Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken kijk ik dan ook reikhalzend uit naar de implementatie van de oplossingen over enkele maanden of jaren”, aldus gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg. “Dank ook aan alle deelnemers om ons te helpen antwoorden te vinden op de uitdagingen in de binnenvaart om zo het potentieel van vervoer over water nog beter te benutten. We roepen alle hackathonians op om het innovatie werk voort te zetten!”

Smart shipping

Smart Shipping is volgens De Vlaamse Waterweg “de toekomst van de binnenvaart en de binnenvaart is belangrijk voor de toekomst van Vlaanderen”. Het is een beleidsambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer beduidend te verhogen in het belang van mobiliteit en klimaat.

Om dit te bewerkstelligen investeert De Vlaamse Waterweg in de bedrijfszekerheid en de uitbouw van haar vaarwegennet. “Betrouwbaarheid en voldoende capaciteit zijn immers de fundamenten van een aantrekkelijk waterwegproduct voor bevrachters en ondernemingen.”

Maar de vaarwegbeheerder maakt zich ook sterk voor technologie. De binnenvaartsector staat niet stil, maar het is zaak om voortdurend te evolueren zodat binnenvaart nog efficiënter wordt.

De Vlaamse Waterweg nv is ervan overtuigd dat innovaties op het vlak van automatisering en digitalisering de sector echt vooruit zullen helpen en heeft daarom het Smart Shipping-programma opgezet. Het programma richt zich op drie pijlers:

  • Slimme schepen: schepen die geautomatiseerde systemen aan boord hebben
  • Slimme infrastructuur: de waterweginfrastructuur moet zich klaarmaken voor automatisering en afstandsbediening
  • Slimme communicatie: de interactie tussen conventionele schepen, slimme schepen en slimme infrastructuur.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -