Het Albertkanaal bestaat 75 jaar. Aanleiding voor het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, NV De Scheepvaart en Port Autonome de Liège een samenwerkingsovereenkomst te tekenen om het belang van het kanaal als economische as tussen Antwerpen en Luik te benadrukken. De overeenkomst werd 31 maart ondertekend tijdens een symposium en viering van het jubileum. Daar werd de economische en sociale rol van het Albertkanaal in verleden, heden en toekomst belicht.
Betere binnenvaartinfrastructuur
Met deze overeenkomst spreken de drie partijen een aantal concrete acties af om het Albertkanaal verder te ontwikkelen als logistieke as. In de eerste plaats verplichten ze zich om te voorzien in een adequate binnenvaartinfrastructuur en gegevens en kennis over goederenstromen uit te wisselen.
De ondertekenaars. Boven: Erik Portugaels en Emile-Louis Bertrand. Onder: Eddy Bruyninckx, Willy Claes en Willy Demeyer.
Verder zullen ze de promotie van containerterminals aan het Albertkanaal ondersteunen, met name als opstappunt voor vrachtwagenchauffeurs, verladers en expediteurs vanuit het binnenland en Duitsland. Binnen de overeenkomst streven de partijen er ook naar om de betrouwbaarheid en transparantie van vervoer over water via het Albertkanaal te verhogen.
Inland terminals
Het Albertkanaal is van cruciaal belang voor de Antwerpse haven. Het verbindt de haven met de inland terminals langs het kanaal tot in de haven van Luik en van daaruit naar het Europese achterland. ‘Voor het Havenbedrijf sluit deze samenwerking perfect aan bij het huidig achterlandbeleid’, stelt CEO Eddy Bruyninckx. ‘We streven daarmee onder meer naar een verbetering van de modal split, het wegwerken van operationele en infrastructurele hindernissen in de achterlandverbindingen en het verankeren van goederenstromen in het achterland van de haven van Antwerpen.’
Het Albertkanaal is ook een essentiële schakel voor de Luikse binnenvaartsector. Het is een instrument voor de economische ontwikkeling die zowel voor Luik als voor geheel Wallonië zeer belangrijk is. Emile-Louis Bertrand, algemeen directeur van de Port autonome de Liège zegt: ‘Het versterken van de banden tussen de Haven van Antwerpen, NV De Scheepvaart en Port autonome de Liège staat voorop. Een logistiek knooppunt zoals Luik is een belangrijke factor voor het succes van de Antwerpse haven die haar verbindingen met haar natuurlijk hinterland moet optimaliseren.’
Industriële slagader
’Voor NV De Scheepvaart is deze samenwerkingsovereenkomst bijzonder belangrijk’, vindt gedelegeerd bestuurder Erik Portugaels. Het Albertkanaal is in 75 jaar uitgegroeid tot een industriële slagader.
Het overgrote deel van de trafieken op het Albertkanaal komt uit of is bestemd voor de haven van Antwerpen of die van Luik. Voor bedrijven die zich op de bedrijfsterreinen langs het Albertkanaal vestigen is de nabijheid van de havens dikwijls één van de doorslaggevende argumenten.
Portugaels: ‘Met dit samenwerkingsakkoord zullen wij in de toekomst de noden van elk van de partners nog beter op elkaar afstemmen, en zo voor elke partner een win-win situatie bereiken. Daardoor zullen wij een nog betere dienstverlening kunnen aanbieden aan bedrijven en aan de binnenvaartondernemers.’
Sluis Wijnegem
Lopende en toekomstige infrastructuurprojecten moeten de capaciteit van het Albertkanaal vergroten. Zo streeft NV De Scheepvaart er naar om tot 2020 alle 62 bruggen over het Albertkanaal aan te passen aan de Europees afgesproken doorvaarthoogte van 9,10 meter. Hierdoor kunnen binnenvaartschepen vier in plaats van drie lagen containers meenemen.
Rekening houdend met de verwachte vervoerstoename wordt onderzoek gedaan naar de uitbreiding van de capaciteit van het sluizencomplex van Wijnegem om een vlotte doorvaart te blijven garanderen. ‘Dankzij deze aanpassingen zal het transport niet alleen efficiënter en kostenbesparender verlopen maar vooral ook sneller want het transport over het Albertkanaal houdt vrachtwagens van de oververzadigde snelwegen.’ Aldus de drie partijen.