Nieuwbouw PW 18 voor Provincie Groningen duurt lang [INGEZONDEN]

0

Het bootje dat de Provincie Groningen heeft laten bouwen is nog lang niet gereed. Bij navraag over de oorzaak bij de verschillende disciplines zegt eenieder dat er een spreekverbod is. Flink aandringen en veel mails sturen brengt me bij de voorlichter van de provincie, de heer Van der Meyden. Deze vertelt dat veel aanpassingen nog niet in orde zijn en veel tijd vergen, ook al omdat het voor de werf een eerste boot is. Men verwacht, aldus Van der Meyden, dat het nog wel een tijdje kan duren voor het goed is.

Ik denk dat het ook komt doordat de PW18 op 14 maart is gedoopt, maar niet te water is gelaten. En dat is hetzelfde als vloeken op het kerkplein. Bij een doop moet er water onder de kiel.

Het zou een superaangedreven ecoboot worden, maar nu blijkt dat men deze materie onvoldoende onder de knie heeft. Ook de papieren zouden niet in orde zijn.

Waarom moet de Provincie Groningen nou zo’n hypermoderne boot hebben. De oude boot is nog prima in orde en kan nog jaren mee.

Als men nu nog werk zou hebben voor een grotere boot, maar dat is helaas niet het geval. Deze boot mag niet worden ingezet voor controles. Aanwijzingen en of boetes kunnen dan ook niet worden uitgeschreven, of het moet op het Winschoterdiep zijn. Het Eemskanaal en het van Starkenborgkanaal zijn namelijk Rijkskanalen geworden.

Afgelopen week werd er een coaster opgehaald uit Hoogezand en daar was in het verleden altijd een begeleidingsboot bij van de provincie. Nu kon je zien dat de boot niet verder meeging naar Delfzijl. Precies op de splitsing draaide het bootje en voer vervolgens terug, nokte af; dus niet mee naar Delfzijl.

Maar ook in de gemeente Groningen mag men geen toezicht houden en/of bekeuringen uitdelen. Dat is weer toebedeeld aan de gemeente.

Als de superenthousiaste mensen op het provinciekantoor nu wat gewacht hadden, namelijk tot de techniek zover is voortgeschreden dat men geen problemen meer zou kunnen verwachten, dan zou het bootje zeker goedkoper zijn geworden, en beter!

De Commissarissen van vroeger maakten onder leiding van voorlichter Addy Boerma veelvuldig gebruik van de huidige boot. Dat was prima geregeld. Het was een lust om te zien als er weer een Commissaris op werkbezoek ging.

Het huidige College maakt liever gebruik van de net weer aangeschafte dure bolides. Groningen zakt steeds verder af als nautische provincie. Terwijl de welvaart is gekomen door de handel en onze prachtige coasters die deze welvaart brachten.

Kornelis Kremer,
Groningen

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.