De Neushoorn, gerealiseerd door Scheepswerf Gebr. Kooiman, Hoebée en Van Os in opdracht van ThyssenKrupp Veerhaven BV, is gereed voor haar 200 reizen, 100.000 kilometer ofwel 8000 draaiuren en 2,2 miljoen ton lading jaarlijks te vervoeren tussen de Dintelhaven en Schwelgern. De kapiteins Matthias Baatz en Marcel Rensen respectievelijk 43 en 13 jaar bij Veerhaven in dienst, staan hiervoor met hun crew c.q. drie maal kW 1380 Wärtsilä garant.
Donderdag 14 maart doopte mevrouw Marie-Jeanne Boneschansker vanaf het partyschip Grace Kelly de Neushoorn met champagne, begeleid door goede vaart voor bemanning en schip. Grace Kelly neigde onder een grote belangstelling over stuurboord, waarbij fenders een ‘vrijage’ met de Neushoorn verhinderden. De echtgenote van Senior Manager Nautical & Technical Services van Veerhaven, Bé
Boneschansker, kreeg een klaterend applaus als compliment. Na een glas traditionele champagne nam zij cadeau en bloemen in ontvangst van Rinus Kooiman die Dr. Horst Steinhoff, directeur van ThyssenKrupp Veerhaven BV eveneens verraste met een fraaie foto van de Neushoorn. Dr. Steinhoff dankte mevrouw Boneschansker eveneens voor haar charmante doop, waarna hij de aanwezigen informeerde over de ‘nieuwe werkelijkheid’ van ThyssenKrupp Veerhaven anno 2013. In zijn puntige toespraak spiegelde hij de reeds door Gebr. Kooiman gebouwde Orka 2007, IJsbeer 2010, Waterbuffel 2012 en Neushoorn met de naamsverwanten in hun natuurlijke habitat. Evenals deze dieren in de natuur elkaar ‘niet voor de voeten’ lopen, wenste hij dat de duwboten uit elkaars vaarwater zouden blijven.
Kooiman Groep
“De Neushoorn lijkt als twee druppels water op de Waterbuffel die exact een jaar geleden is opgeleverd”, aldus Bé Boneschansker. “Why change a winning team! Bij Veerhaven transportcontinuïteit, is kwaliteit essentieel. Sinds de bouw van de Orka vertaalt Gebr. Kooiman onze ervaringen met voortschrijdende techniek. Daardoor is dit hetzelfde concept, waarin een continu verbeteringsproces veranderingen heeft aangebracht, zoals in elektronica, meet- controle en digitale apparatuur.”
Waarom is voor de voortstuwing Wärtsilä gekozen? “Het is een motor met vooruitstrevende techniek en als Veerhaven willen we ervaring op doen met deze motoren. Er bestaan reeds uitvoeringen voor het gebruik van LNG (DF).”
Wordt de volgende een duwboot met dual-fuel brandstof? “Tot dusver is er geen opvolger in zicht. Niettemin volgt Veerhaven als grootverbruiker de ontwikkelingen betreffende het verbruik van LNG als brandstof op de voet. Over deze met Green Award beloonde Neushoorn en haar prestaties tijdens de proefvaart zijn we super tevreden. Arjan is een projectleider die begrijpt wat wij willen, van hieruit bedanken we alle medewerkers voor hun bijdrage aan deze schitterende Veerhaven IV.”
Vlnr: Rinus Kooiman, Rainer Heck (CFO), doopvrouw Marie-Jeanne Boneschansker, Dr. Horst Steinhoff (CEO) en Bé Boneschansker. (foto’s Johan de Witte)
Arjan van der Zegen de Beer die onder andere de Waterbuffel en Reimerswaal als projectleider ook onder zijn vleugels had, krijgt stilaan routine. “We proberen in samenspraak met de opdrachtgever de uitvoering iedere keer weer slimmer en duurzamer te maken, maar zitten met natuurwetten en wetgeving tegen het mogelijke aan. Niettemin blijft het een uitdaging voor het hele Kooiman-team.”
“Hoebée construeerde het voorschip en Van Os de schoorsteenschacht, die flexibel op de kattesporen staat. De decibels zijn hier nog minder dan bij de Waterbuffel. De GPS gaf tijdens de proefvaart met 6 bakken 17,6 kilometer aan en dan vol achteruit. Zoiets stoort de palingen in hun winterslaap. Zelfs met twee machines voldoet de Neushoorn aan de gestelde eisen,” aldus Arjan.
Visstaartroeren
Peter Vrolijk was naast Wärtsilä verantwoordelijk voor motoreninbouw en koeling-equipment. Als afmetingen heeft de Neushoorn 40 x 15 x 2,75 holte en 1,73 diepgang met halve bunkers. Achter de motoren liggen Reintjes-keerkoppelingen, 2050 mm 5-blad Pro-Marin schroeven in Van der Giessen Optima straalbuizen en drie Van der Velden visstaartroeren separaat/synchroon bestuurbaar.
Aan de watergesmeerde asloopbussen, afdichting en opblaasbare service seal hangt het Maprom-merk. Een lagering die in de praktijk na 240.000 draaiuren bewijst nog binnen de afkeurmaat te zitten.
De mess, verblijven en stuurhut hebben het Kooiman-label, kwaliteit uit eigen huis. Schitterend! Het 115 ton zware dekhuis staat muisstil op 21 luchtbalgen; schokdempers houden dit onder controle; wanden en plafonds zijn flexibel opgehangen, vloeren zwevend gemaakt. De Neushoorn is van binnen en buiten indrukwekkend en bijzonder fraai gemaakt c.q. afgewerkt; we geven een 10.
Wärtsilä
De dual fuel-motor technologie van Wärtsilä bewijst zich in de zeevaart met al meer dan 7 miljoen draaiuren in een range tot 17 MW (23.000 pk). Hiermee loopt Wärtsilä voorop. “De implementatie van LNG-brandstof op binnenschepen is reeds in de zeevaart een beproefde techniek, die nu ook in de binnenvaart wordt toegepast”, aldus Bram Kruyt, directeur Inland Waterways bij Wärtsilä Netherlands B.V.
“De Wärtsilä dual fuel-motoren zijn specifiek voor gas ontworpen en draaien voor 95-99 procent op LNG. Hierdoor is, in vergelijking met motoren die op gasolie draaien, de NOx-uitstoot 80 procent lager, terwijl de roetuitstoot is teruggebracht tot vrijwel nul. De CO2-uitstoot is zo’n 20 procent lager in vergelijking met motoren die draaien op gasolie.”
“De dual fuel-motoren van Wärtsilä onderscheiden zich van andere dual fuel-motoren door het individueel per cilinder inspuiten van de LNG en het continu monitoren en optimaliseren van de verbranding per cilinder. Verder zijn de materialen aangepast aan de hogere verbrandingstemperaturen.”
De Veerhaven IV Neushoorn die bij Scheepswerf Kooiman gebouwd is, is voorzien van drie Wärtsilä 8L20 CCR2 motoren. Terwijl ervaring wordt opgedaan met deze motoren, wordt er gewerkt aan een nieuw ontwerp duwboot op basis van dual-fuel motoren. Een sterke bevestiging van LNG als schone brandstof voor de scheepvaart.
(Johan de Witte)