De eer om de Malta te dopen kreeg Corina Bornemann, echtgenote van Ben Bornemann, medewerker op de GEFO-bevrachtingsafdeling. Charmant zwierde zij de fles tegen het mts Malta begeleid door "Goede vaart voor bemanning en schip", waarvoor applaus aan de Kalkhaven. Het gezelschap spoedde zich vervolgens naar drank en spijs in de warme beslotenheid van Café Merz.
Met zon, een strak blauwe lucht, Malta op de boeiing en al eens aan vakantie toe viel niettemin de mediterrane associatie in duigen doordat het kwik zich amper boven nul liet zien. De euro hebben we gemeenschappelijk, dat dan weer wel.
De Malta in Dordt; de dom verliest niets uit het oog.
De speech door Ferry van Rijn van Dolderman was door de koude én verkoudheid aan krimp onderhevig, niettemin dankte hij de klant voor de opdracht en de medewerkers voor opnieuw een mooi afgewerkt schip. Hij sloot af met een knipoog naar de opdrachtgevers van de Malta dat er buiten Cyprus in de Middellandse zee nog eilanden voldoende zijn voor een originele scheepsnaam!
Rheinhard Torz van GEFO, voor welke firma het schip in de running gaat, trotseerde de ondermaatse maartse temperatuur door een stukje Maltezer geschiedenis, gefocust op ontwikkeling met als ‘dubbele bodem’ nog meer schepen onder de paraplu van Universe Shipping bv te verwachten.
Moneymaker
Ingeval Rensen & Driessen Shipbuilding een zogenaamde 110 x 11,45 meter Moneymaker levert, die in Orsova overeenkomstig een gerenommeerde tekening als casco is gebouwd en afgebouwd door Dolderman met een vast team onderaannemers, is er sprake van een ‘maritieme Rembrandt’. Ingelijst door Verveer, leidingwerk van RuGoTech en EMS-bedrading is het bijna jammer dat ermee gevaren moet worden.
De kapiteins Mark Schuringa en Eric Lamein staan hier aan het roer. Beiden, getraind in de tankvaart maar nog aan de start van hun carrière, vinden dit technisch optimaal uitgeruste schip van de VOF Malta Scheepvaart met ook nog eens een gezellige, comfortabele woning schitterend. "Wij hebben er zin in en zijn trots ermee op pad te kunnen", aldus Mark.
Dynamo-energie
De proefvaart liep zoals gebruikelijk Dolderman-proof. Daarnaast werden Green Award-punten gescoord op de onderdelen: vloerverwarming gevoed door koelwaterenergie van de hoofdmotor, waterzuiveringsinstallatie waarbij vuilwater tot grijswater wordt gezuiverd en als toiletspoelwater gebruikt, twee dynamo’s van elk 250 Ampère op de krukas van de Caterpillar-voortstuwing. Victron genereert deze dynamo-energie naar 400 Volt om in tractiebatterijen op te slaan, met minimaal generatorgebruik als doel.
Precies hetzelfde dus als de uitrusting van de in december opgeleverde Messina, waarvan we bijgepraat door Marcel Roth kunnen melden dat de installatie na een aantal maanden praktijk en de kinderziektes eruit gestuft te hebben, voldoet aan de verwachting van de beoogde energiebalans aan boord. Dat wil zeggen: gedurende de vaart draait er geen aggregaat en stilliggend kan men 24 uur op de nodige scheepsenergie uit de 4.000-Ampère-batterijen rekenen.
Comfort van Verveer. (foto’s Johan de Witte)
De waterzuiveringsinstallatie draait nog niet op volle toeren omdat het microbenvolkje in polyestertank pas na een half jaar op volle sterkte is. Mts Malta staat fraai in de spanten en onderscheidt zich in afwerking. Anita Roth in coöperatie met V-screen, de Interieurverzorger uit Krimpen aan de Lek, bracht het binnen met buiten fraai in evenwicht.
Interne opleiding
Nieuw is Tonny Boode! Hij komt vanuit de stuurhut op kantoor waar hij betrokken wordt bij de ‘skills and drills’ van de firma en circa honderd maritieme medewerkers om onder andere invulling te geven aan opleiding voor EHBO en ADN-trainingen. Vervoer over de Europese binnenwateren heeft te maken met zowel lokale, nationale als internationale wet en regelgeving c.q. normen en eisen van opdrachtgevers. Over de duim genomen bestaat het werk van een tankerkapitein reeds uit 25 procent administratie. Bemanning kan hierbij wel wat support gebruiken. Tonny Boode staat er klaar voor; het gaat om binding, begeleiding, opleiding en sociaal engagement.
Tonny’s paspoort: varen bij zijn ouders, acht jaar Chemgas, zelfstandig ondernemer, varen voor de justitiële inrichting Den Engh (nu Almata) met jongeren die gedragstoornissen vertonen, teamleider voor jongeren om via opleiding problemen te overwinnen en last but not least aan het roer van een tanker, waarna het kantoor van Universe Shipping bv en gelukkig nog steeds de scheepvaart als werkvloer. Filosofie van de koude grond: waar ter wereld je ook praat met mensen, na vijf minuten weet je of ze gevaren hebben. Vanuit zo’n basisopleiding kan je doorstromen. Politici en functionarissen in de bankensector missen dat!
(Johan de Witte)