- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNederlandse binnenvaart dient klacht tegen Duitsland in om staking

Nederlandse binnenvaart dient klacht tegen Duitsland in om staking

- Advertentie -

Delen

Vanwege de vandaag weer begonnen stakingen van WSV-personeel hebben drie Nederlandse binnenvaartorganisaties en de verladersvereniging EVO hebben bij de Europese Commissie een formele klacht ingediend tegen Duitsland. Ze willen dat de Duitse regering het Gemeenschapsrecht naleeft, met name gericht op het beginsel van het vrije verkeer van goederen.

Namens het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, de BinnenvaartBranchunie, Koninklijke Schuttevaer en EVO heeft advocaat Marius van Dam van Van Dam & Kruidenier de klacht ingediend nadat Koninklijke Schuttevaer vorige maand al een brief stuurde aan de Duitse minister van Verkeer, Peter Ramsauer, om er bij hem op aan te dringen om alles in het werk te stellen de staking zo snel mogelijk te beëindigen.
Nu het sluispersoneel in elk geval in de deelstaat Noordrein-Westfalen deze week weer staakt en de sluizen in het Dortmund-Eems-Kanaal, het Wesel-Datteln-Kanaal, het Rhein-Herne-Kanaal, het Datteln-Hamm-Kanaal en het Mittellandkanaal weer worden getroffen, is de maat voor de Nederlandse organisaties vol en dienden ze de formele klacht bij de Europese Commissie in, daarmee hopend op actie vanuit Brussel. In Niedersachsen en Bremen wordt tot en met woensdag gestaakt.
Daarom ook is eveneens vandaag een brief naar Transportcommissaris Sim Kallas gestuurd. Daarin verzoeken CBRB, BBU, KS en EVO hem om passende maatregelen te nemen richting Duitse regering zodat die geen stakingen en blokkades van sluizen meer toestaat.

Vrij goederenvervoer belemmerd
“De inbreuk op het Unierecht door de bondsrepubliek Duitsland bestaat daarin, dat de lidstaat niet de vereiste maatregelen heeft getroffen ter opheffing van de belemmeringen van het vrije goederenvervoer”, schrijft Van Dam in zijn klacht. “Dat de oorzaak buiten de sfeer van de overheid ligt, doet daar niet aan af. Immer, het feit dat een lidstaat niet optreedt en in gebreke blijft toereikende maatregelen vast te stellen om de belemmeringen van het vrije goederenvervoer te voorkomen, die met name het gevolg zijn van acties van particulieren die op zijn grondgebied tegen het vrije vervoer van producten uit diverse lidstaten, belemmert het intracommunautaire handelsverkeer.’

Financieel zwaar getroffen
In de klacht wijst Van Dam erop dat de gevolgen zeer groot zijn: schepen op de Rijn maken een gemiddeld verlies van minstens 2.000 per dag; schepen op de kanalen minimaal 1500 euro per dag. “Een groot deel van de Europese binnenschepen en evenzoveel scheepvaartbedrijven, zowel goederenvervoer als passagiersvaart, zijn door de stakingen/blokkades financieel zwaar getroffen. Dat geldt ook voor de ondernemingen die door de binnenvaart worden beleverd. Ook deze ondernemingen lijden aanzienlijke schade door het niet tijdig kunnen beschikken over goederen voor hun productieactiviteiten en/f het niet tijdig kunnen beleveren van hun klanten.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -