- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekMultipliers

Multipliers [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

In Kopenhagen waren bijna genoeg mensen met een mening over het klimaat bijeen om een flink voetbalstadion te vullen. Als ze zich hadden beperkt tot het bekijken van een voetbalwedstrijd, zou de wereld er nu niet slechter uitzien. Een jaar na zijn ontroerende troonsbestijging moeten we helaas concluderen dat ook Obama (nog) niet de richting aangeeft.
Wereldwijde veranderingen beginnen met veranderingen op heel kleine schaal. Wie in Nederland het voortouw neemt, heeft een enorm concurrentievoordeel. Zijn kleine veranderingen eenmaal succesvol, worden als het even meezit binnen de kortste keren wereldomspannende bakens verzet. Je kunt er nu moedeloos van worden als op gemeentelijk niveau geen consensus bestaat over een kanaaltje, een bruggetje of een sluisje, maar als je er hard genoeg aan blijft trekken, komt die sluis er, is de binnenvaart succesvol en voor je er erg in hebt, staat hier een delegatie van 134 Chinezen van de Universiteit van Beijing te kwijlen bij je plannen.
China is voor Nederlands synoniem voor ‘multiplier’. De oppervlakte van China is 230 keer Nederland, de bevolking is 81 keer Nederland, het bruto nationaal product is 4,1 dat van Nederland (alleen groeit die wel bijna acht keer zo hard als het onze). Eén ‘quick-win binnenhaven’ in Nederland zijn er zo 50 of 500 in China.
De binnenvaart is onovertroffen, dat blijkt nu maar weer bij de analyse van de milieuzones. Dat zijn delen van grote steden waar geen vieze, oude vrachtauto’s meer mogen komen. Mooi, denk je dan, dan zal het daar wel minder zijn gaan stinken. Dat klopt, maar die vieze vrachtauto’s moeten nu een stuk omrijden om een overslagplaats aan de rand van de stad te vinden, waar de leveringen voor de winkels in de binnenstad worden overgeslagen om alsnog in een met een Euro 5-motor uitgeruste truck de binnenstad in te kunnen worden gesleept. Behalve extra kosten van overslag ook extra milieuvervuiling vlak buiten de stad. Was het nou per schip gaan, dan zou niemand er last van hebben gehad.
Nederlandse politici maken zich daar niet druk over. Bij Verkeer & Waterstaat hijgen ze nog uit na de laatste reorganisatie en dan komt de VVD met een plan om het hele ministerie te vervangen door een ministerie van Infrastructuur. Wat een vreemd geluid als 500 miljoen Chinezen zich tegelijkertijd achter de oren krabben.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -