- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Valiente inclusief een Ducati-rode ABC

Mts Valiente inclusief een Ducati-rode ABC

- Advertentie -

Delen

Sander Schippers is in de binnenvaart geboren en kocht op z’n 23e z’n eerste tankschip. Hij weet hoe de hazen lopen. Denkend aan een nieuwbouw weet hij direct wel een aantal praktische wensen te bedenken om voorgoed af te rekenen met ongemakken waar hij eerder tegenop liep.

Niet dat hij te klagen had. Nadat hij zijn papieren had gehaald en een aantal jaren in loondienst had gevaren, werd Sander Schippers op 23-jarige leeftijd zelfstandig ondernemer. Van Otto Slokkers kocht hij het mts Rückwarth 3 waarop na de overdracht de naam Zeeland prijkte. Samen met zijn vrouw Jacqueline Schipper-van Strien had hij een fijne tijd op dat schip. Jaren later – op de niet te vergeten datum 11-09-2001 – werd een ander bestaand schip op naam gesteld van Sander en Jacqueline. Het was het ex-mts Icarus, een schip van 1340 ton dat in 1993 in Plock was gebouwd. Dat schip kreeg de naam Valiente.

Zonder dat hij met plannen rondliep om zijn vorige Valiente te gaan verkopen, kwam voor Sander en Jacqueline plotsklaps de vraag van scheepvaartadviseurs De Heer en Kamphuis of het echtpaar in contact wilde komen met een geïnteresseerde partij. Een deal die voor alle partijen succesvol werd afgesloten. Sander ging vorig jaar naar een nieuw schip uitkijken. Hij bleef wat langer bij vrouw en kinderen in zijn woning in Terneuzen dan het schema dat tot dat moment op het prikbord in de keuken hing. Even wat extra tijd voor de hobby.

Ducati
Sander is een Ducati-fanaat van de eerste orde. Vrouw en kinderen staan nog steeds op nummer 1 maar meteen op nummer 2 staan zijn drie motoren. Een Ducati 888 met een speciaal geprepareerd titanium motorblok levert 125 pk op het achterwiel. Die motor gebruikt hij voor het rijden op de gewone weg. Daarnaast heeft Schipper voor de weekeinden nog twee monsters op stal waarmee hij als coureur wedstrijden rijdt op de circuits in binnen- en buitenland.

 

De ABC-motor heeft dezelfde kleur als de Ducati. (foto’s Hans Heiligers)

Die machines dragen beiden een naamplaatje waarop te lezen is dat het gaat om Ducati’s 916 SPS. Afhankelijk van je sleutelvaardigheid leveren die minimaal 158 pk op het achterwiel. Het toerental ligt daarbij tussen de 12.000 en 13.000. De maximumsnelheid loopt op het rechte eind op tot 270 kilometer per uur. Sanders motoren zijn gespoten in dezelfde kleur als de ABC-motor aan boord van de nieuwe Valiente. Of was het nu toch andersom?

Martin Deymann
Sander besloot dat hij alle zaken waarmee hij tijdens de bouw en op het nieuwe schip krijgt te maken, het liefst aan iemand overdraagt, zodat hij zich volledig op het varen kan richten. Het toeval wil dat Sander binnen zijn netwerk meerdere vrienden heeft die gezamenlijke contacten hebben met Martin Deymann van de gelijknamige Reederei in Haren, Duitsland. Deymann heeft een dochteronderneming die het volledig management voor schepen kan overnemen. De dienstverlening omvat ondermeer het verzorgen van alle (loon)administratie, BTW, verzekeringen, certificaten en veiligheidsadvies. Ook begeleiding bij de bouw en de opdracht daartoe kan aan het takenpakket worden toegevoegd, evenals de financiering. Omdat het voor Sander en Jacqueline hun eerste nieuwbouw is, besluiten ze dat Martin Deymann hun volle vertrouwen krijgt.

Hamworthy-pompen
Aan boord valt meteen op dat het schip een geweldig stoere brug heeft. Het complete schip is schitterend geschilderd, buiten en in de machinekamers: geweldig werk van Cornet.

De pompen aan dek zijn bijzonder: Deense Hamworthy-pompen hebben in de zee- en kustvaart en in de industrie een klinkende naam van wereldklasse. Op de Valiente kunnen negen elk probleemloos 100 m3 per uur verpompen.
Terwijl Jacqueline versgemalen koffie uit een wand van haar nieuwe keuken tovert, vertelt Sander dat het casco is gekocht van Combi International, dat het heeft laten bouwen op de werf van Gebroeders De Jonge in Kladovo, Servië. De gewenste wijzigingen zijn inmiddels door de werf keurig uitgevoerd. Op het voorschip is de kop wat aangepast en is er een voorwoning gebouwd. De boeiing op het achterschip is nog wat veranderd. Blommaert verfraaide onder andere de masten, de trappen en het railingwerk.

Weinig decibellen
Sander en Jacqueline hebben voor opstelling van de lessenaar een geweldige keus gemaakt. Willemsen heeft er een echt kunstwerk van gemaakt. Overigens is die proefvaart probleemloos verlopen met een geweldig positieve notering voor de decibellen; die bleven onder alle waarden. Als je in de woning zit, hoor je nauwelijks iets. “Niet zo verwonderlijk”, zegt Sander Schipper. “De ABC en de keerkoppeling zijn flexibel opgesteld en dat merk je. Verder is het speciale behang gelijmd op gipsplaten, daar achter triplex en tussen de wanden nog eens bijna 10 centimeter isolatie.”
De Valiente is met recht een klasseschip geworden, waarop Sander en Jacqueline nog heel lang met veel plezier willen varen. Het schip heeft ideale maten om op veel plaatsen te kunnen komen. Het meet 2907 ton en heeft de afmetingen 110 x 11,45 x 3,48 meter. “Voordeel voor de vaart op kanalen is dat we de tanks niet nodig hebben om te kunnen ballasten”, zegt Sander. Hij gaat voor Lehnkering lichte chemie varen, die hij in drie partijen kan separeren.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -