- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCorylophida: Robani-vloot telt dozijn schepen

Corylophida: Robani-vloot telt dozijn schepen

- Advertentie -

Delen

Het laagtij heeft de oevers van de Rupel langs de werf Marintec Shipyard genadeloos laten droogvallen. Bij ‘ons’ zie je dat beeld van het droogvallen niet zo vaak. Als we er over nadenken, komen we uit in onze jeugd toen we de tijd en het tij wel eens vergaten als we met jongens van onze klas met de roeiboot gingen avonturen in de Biesbosch. Als je in Boom de werf op rijdt, heb je daar absoluut geen erg in laagwater: twee schepen lijken op kadehoogte te zijn afgemeerd.

Wanneer we uitstappen, zien we dat de schepen in een ruim dok liggen dat is afgesloten met sluisdeuren. Na het faillissement van een andere werf heeft Dave Van de Velde zich daar onder de naam Marintec Shipyard NV gevestigd als reparatie- en nieuwbouwwerf. Van de Velde verwierf zich eerder een reputatie met duik- en reparatiewerkzaamheden voor de zeevaart. Het droogdok kan schepen ontvangen tot een lengte van 135 meter. Over de volle lengte en breedte van het dok loopt een brugkraan.

Veth
Het schip waarvoor wij komen ligt een stukje verderop langs een ruime ponton die gemakkelijk te bereiken is via een brede getijdensteiger. Daar ligt mts Corylophida en wij bekennen dat we even moeite hadden met het lezen en uitspreken van die naam. Als we aan boord komen, feliciteren wij de bemanning met de oplevering van het nieuwe schip. We zien dat er de laatste maanden veel werk is verricht; vooral omdat het meeste werk volledig in eigen beheer is gebouwd. Wij noemen enkele grootheden daarvan: het complete dekleidingsysteem en de betimmering van de ‘zwevend opgehangen’ woning. De lessenaar en de stuurhuisbetimmering werden geleverd door Tinnemans uit Maasbracht, evenals de hefinstallatie aan dek.
Natuurlijk zijn er ook zaken waarvoor specifieke kennis of certificaten vereist zijn; die werden aan anderen overgedragen. D’Hondt heeft de hoofdmotor opgesteld en uitgelijnd, een Mitsubishi van 1278 pk. Vanuit Genemuiden kwamen elektriciens van Snijder Scheepselektro om tekeningen om te zetten in kilometers lange fysieke bedrading.
In dezelfde opsomming van leveranciers hoort volgens de werf zeker en vast ook de naam van Veth. Dat leverde de boegschroefinstallatie en goed geïsoleerde Scania van 250 kVA voor het pompbedrijf. Zo’n stevige krachtbron is wel nodig voor de Kampers-pomp; die heeft een capaciteit van maar liefst 600 m3 per uur. Verder bezorgde Veth nog twee Isuzu‘s van 40 en 80 kVA.
De optelsom van de juiste keuzes van de leveranciers en hun producten resulteerde in een geslaagde proefvaart die de dag vóór onze komst plaatsvond. Het certificaat vermeldt een dubbelwandig tankschip type C van 86 x 9,60 x 3,20 meter en een laadvermogen van 1650 ton. Het schip heeft vijf gecoate tanks (Vanguard Sigma) met een gezamenlijke inhoud van 1680 m3.

Kever
Nadat we hebben vastgesteld dat we het voor het maken van de foto’s niet met deze grauwe grijze dag hebben getroffen, stappen we naar het kantoor waar de koffie en een aantal heren op ons wachten. We maken kennis met Dave Van de Velde, zijn vader Rob Van de Velde en Marcel Damiaans.
Om het niet te vergeten vragen wij meteen of bekend is hoe het schip aan de naam Corylophida is gekomen. Rob vertelt ons dat het schip is gebouwd in opdracht van Robani BVBA.

(foto’s Hans Heiligers)

De vloot telt inmiddels twaalf schepen; het eerste schip droeg de naam Scarabee. Volkswagen heeft er maar liefst meer dan 21,5 miljoen exemplaren van verkocht. We hebben het dan over een kever: een scarabee. Tot nu toe heeft Robani steeds de traditie voortgezet om ieder schip dat aan zijn vloot werd toegevoegd de naam van een kever mee te geven. Ze kunnen voorlopig nog vooruit: alleen al in België bestaan 4.000 verschillende soorten kevers.

Missen
Toen Marintec Shipyard van Robani de opdracht kreeg voor de bouw van een nieuw schip, zijn ze op zoek gegaan naar een geschikt casco. Er werden er veel bekeken. “Uiteindelijk kwam hier een kleine vijf maanden terug die schoenendoos uit Roemenië voor de wal”, grapt een van de mannen.
Met de maatvoering van de Corylophida kan bevrachter Annie de Schepper het schip bijna zonder beperkingen inzetten in een breed vaargebied. Ook de productenrange is divers en loopt van mineraal tot lichte chemie.
De planning van Marintec Shipyards voor de eerste tijd is al weer vergeven aan twee reparatieschepen in het dok. Toch zullen ze de Corylophida missen, ze hebben er met veel plezier aan gewerkt.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -