Mts Emma II: oude naam op nieuwe boeiing

0

Met een brede lach vermeldde de sympathieke Roger Janssens tijdens de ondertekening van het bouwcontract voor de Emma II: “Je moet wel opschieten, ik heb niet zoveel tijd meer!” Jan Korevaar van Breko Shipbuilding Repair zette er voor hun loyale en al jaren gewaardeerde klant graag een tandje bij! In uitvoering kreeg de tanker uit Antwerpen het label: de ‘schoonste’ tot hier. Overeenkomstig zijn traditie voer Roger voor de proefvaart zelf de haven uit- en in.

Niets bijzonders? Uniek, als je 86 jaar bent en een nieuwe 110 x 11,45 tanker in de vaart brengt. Roger ging tweemaal mee naar Gebr. De Jonge in Kladovo voor inspectie. Het is een gerenommeerd model met ijzer op de juiste plaats, economisch draagvermogen en waterverplaatsing zonder hekgolf en zet met 1500 pk ABC 8-cilinder en een verbruik van 230 liter per uur 19,4 kilometer op de klok.

De twee roeren hebben het Breko-merk. Het PSI-leidingwerk ligt als kunst aan dek. Deze Emma II is als eerste uitgevoerd met Marflex ATEX-proof deepwellpompen, ofwel explosieveilig. EMS installeerde de elektrische equipment inclusief apparatuur en leverde de inmiddels fameuze EMS glazen lessenaar.

Breko

Het comfort voor kapitein en bemanning realiseerde De Leeuw & van Vugt Interieurbouw. De rechterhand van kapitein Andreas Ruettermann is de Verhaar-kanalenboegschroef. Al veertien jaar vaart Andreas bij Janssens, samen met zijn partner Mirella. Mirella staat als stuurman op de crewlijst. Haar broer is eveneens stuurman aan boord en zijn twee zoons zijn de matrozen. Een familieschip!

“Overigens”, zegt Andreas: “Na veertien jaar bij Janssens voelt dat ook als familie. Het schip is bijzonder goed uitgerust, met een mooie woning. We hebben het hier prima naar ons zin.”

Aan Alex Mutsaars van Breko vragen we: is het bouwen van een tanker niet puur routine geworden? “Integendeel, geen schip is hetzelfde. Alles is nu met touch­screens – zelfs de knoppen: waar wil je dit of dat? Het nieuwe ADN. Altijd weer doe je het samen met de installateurs en opdrachtgever opnieuw anders. En dat is maar goed ook; het houdt ons team scherp en zo blijft scheepsbouw ook uitdagend. Janssens heeft een schip gekregen overeenkomstig zijn wensen. Zo hoort het ook en wij hebben daar plezier in.”

Paspoort

Roger Janssens zet nog altijd jaarlijks zo’n 25.000 kilometer op de teller. Aan boord is hij op zijn gemak. “De beste plek is aan het roer. Met GPS en Tresco moet je de weg al niet meer kennen. De schepen werken en varen gemakkelijker dan vroeger, hoewel ik de administratie niet graag op me zou nemen en de pc met rust laat.”

Hij weet hoe nieuwbouw in elkaar steekt en dat is voldoende. Zaken doen en bezigheid zijn voor hem de vitamines. Met slechts vijf jaar onderwijs en nauwelijks 14 jaar oud stond hij in 1947 bij zijn vader op het voordek van de in 1928 te Millingen gebouwde Emma, de naam van zijn moeder.

Roger werd zelfstandig schipper, ging echter in 1970 aan wal en zag profijt in een aantal duwbakken. Het was zijn start in handel-, exploitatie en nieuwbouw, ofwel de hogeschool in business. In 1973 liep op de Fultonwerf in Klein Willebroek de 2.000 ton grote Brigitte van de helling.

De bakken werden verkocht, als zakenman ontmoette hij daarbij partners in het makelaarsmetier zoals Slokkers en Theuns, met wie samenwerking op gang kwam. Bij Breko Shipbuilding werd in 1987 een nieuwe Brigitte gebouwd en twee jaar later samen met Ronald Somers de Somtrans II.

Moderne, onderscheidende droge­ladingschepen met namen als Titan en Terra van de Scheepswerf Rupelmonde, en andere in Langerbrugge, passeerden de revue. Diverse particulieren participeerden in de schepen.

Het was de tijd vooruit, aanvankelijk was er niet voldoende lading voor de open schepen, die later werden omgebouwd en in het autotransport op de rivier een nieuwe exploitatie vonden.

Merci

Maar ‘allez’, het ging hier over de Emma II. “Handel, werken en varen oké, maar eerst een  ‘merci’ aan allen die het schip realiseerden”, wil Roger graag nog zeggen. “De afwerking is uitstekend, het schip zit prima in de verf en de manier van samenwerken en gezelligheid vraagt om herhaling”, aldus de vitale Janssens.

Waarom nog zo’n grote inspanning op uw leeftijd, vragen we hem ten slot? “Waarom stilstaan als je nog wat kan en het graag doet”, is zijn antwoord.

Vanzelfsprekend ontvingen Otto Slokkers en andere oud-collega’s een uitnodiging voor de doop, evenals de vertegenwoordigers van Breko Shipbuilding & Repair en natuurlijk die van Stolt Tankers onder welke vlag de Emma II gaat varen.

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.