Van der Zwan zet nieuwe standaard met Spes Nova

0

Voor de Ekofish Group is afgelopen maand de UK-205 Spes Nova in de vaart gekomen. De nieuw ontworpen en innovatieve trawler is gebouwd door Damen Maaskant Shipyards Stellendam.

De flyshooter/twinrigger werd op 1 november gedoopt door Nanou Beekman, directeur Visserij en Landelijk Gebied van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel­kwaliteit. Dat gebeurde in Scheveningen, voor het pand van W. van der Zwan & Zonen. Die rederij is grootaandeelhouder van de Ekofish Group.

Nieuw ontwerp

De Spes Nova is 32 meter lang en 9,60 meter breed. De romp is speciaal ontworpen om minder last te hebben van golven die van voren komen.

“Dat is gelukt door het drijfvermogen boven de waterlijn in de boeg te verminderen”, legt John van der Maas uit. De projectmanager van Damen Maaskant Shipyards Stellendam vervolgt: “Een naderende golf zal het middenschip opheffen, maar minder effect hebben op de boeg. Dat resulteert in een zachtere beweging. Het schip klapt niet óp de golven maar splijt ze als het ware doormidden. Daardoor is er minder weerstand en staat er minder spanning op de romp.”

De flyshooter/twinrigger werd op 1 november gedoopt door Nanou Beekman, directeur Visserij en Landelijk Gebied van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel­kwaliteit. (foto René van den Burg)

De Spes Nova maakt deel uit van een serie nieuw ontworpen trawlers uit de koker van Vripack Naval Architects. Het concept daarvan ontstond door de samenwerking van Vripack, de Ekofish Group en Maaskant. Begin volgend jaar volgt een tweede schip de Turma Nova, ook gebouwd door de Stellendamse Damen-werf en ook weer bestemd voor de Ekofish Group.

De schepen zetten naar verwachting een nieuwe standaard binnen de vloot van Van der Zwan. Ze hebben bijvoorbeeld een dieselelektrische voortstuwing (maar kunnen ook alleen op gasolie varen) en kunnen dankzij de batterijen gedurende bepaalde tijd volledig emissievrij varen. In bewoonde gebieden bijvoorbeeld. Dit batterij­pakket werd geleverd door EST-Floattech.

Een slim energieterugwinsysteem – onder andere gebruikmakend van de remenergie die vrijkomt bij de vislieren – helpt de batterijen opladen.

Reputatie

“We hebben voor Damen gekozen vanwege zijn reputatie op het gebied van de hoge kwaliteit van de scheepsbouw”, zegt Gerard Zwijnenburg, eigenaar van Van der Zwan. “Damen Maaskant Shipyards Stellendam heeft ook een onberispelijk trackrecord van vele jaren. Dus het project was beslist in goede handen.”

Damen Marine Components leverde een Optima-straalbuis. Delta Isolatie isoleerde de machine­kamer, monteerde het Trellenborg-uitlaatsysteem en verzorgde het luchtbehandelings­systeem en de warme-en-koude-isolatie. Desmi leverde het complete pompenpakket.

De druppelvangers, rvs luiken en roosters komen van Heinen & Hopman Rotterdam, de generatoren van Pon Power. De keerkoppeling is geleverd door Reintjes Benelux.
John P. de Wit Assurantiën regelt de verzekeringen.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.