De Elvire voldoet helemaal aan de verwachtingen. Donald Meeuwisse voelt zich na de eerste twee weken varen al helemaal thuis op de tanker. “Het is een ideaal schip, ook qua hoogte. We doen veel werk voor de BP-raffinaderij in Bottrop. Met volledige ballast hebben we een kruiplijn van maar 4,20 meter en zijn de bruggen dus geen probleem.”
De tanker is 110 meter lang, 11,45 meter breed en heeft een holte van 4,65 meter. Het schip beschikt over acht tanks met een gezamenlijke inhoud van 3.050 m3.
Moneymaker
De Elvire is een Moneymaker, een ontwerp van Rensen-Driessen Shipbuilding. Dankzij de gunstige verhouding tussen het laadvermogen, de afmetingen, de lage kruiplijn en de brandstofkosten is dit type al jaren populair. Dat is mede te danken aan het feit dat de Moneymaker zich goed leent voor aanpassingen – aan wensen van de koper en aan veranderende technische voorschriften. Ook de Elvire is op details aangepast aan de nieuwe ROSR-eisen (ten aanzien van de tankontluchting).
Rensen-Driessen Shipbuilding verzorgde de bouw en complete levering van het schip. Het casco werd gebouwd op Rensen-Driessens vaste werf in Roemenië; de afbouw kocht het Zwijndrechtse bedrijf in bij Dolderman – ook een vertrouwde partner.
En daar was Donald Meeuwisse maar wat blij. Niet alleen doordat Dolderman in Dordrecht zit en hijzelf in Papendrecht woont. “Lekker dichtbij dus. Maar belangrijker is dat ze geweldig werk leveren en dat het hartstikke aardige mensen zijn. Ze deden nooit moeilijk. Die afbouwperiode verliep heel prettig.”
“We hebben geen plannen hoor, maar als ik ooit weer een nieuw schip laat bouwen, zou ik de afbouw zeker weer door Dolderman laten doen. Ik ben pas 33; dus wie weet, komt het er nog een keer van…”
Dubbel gevoel
De proefvaart was op 15 december, de overdracht volgde acht dagen later. Die 23e december was een dag met een dubbel gevoel, vertelt Meeuwisse. “Het schip is vernoemd naar mijn moeder, als blijk van respect. Zij is tien jaar geleden overleden en de begrafenis was destijds ook op 23 december. Dat maakte de overdracht moeilijk maar ook mooi. Het was een eerbetoon aan haar.”
“Het varen met de Elvire bevalt uitstekend”, aldus Meeuwisse. “Alles draait goed. En we merken nu al dat het brandstofverbruik gunstig is. Volgens mij gaat deze Moneymaker zijn naam helemaal waar maken.”
De keuze voor dit type schip en voor Rensen-Driessen Shipbuilding kwam tot stand op advies van Lex Fontijne van Intertrans, de firma waarvoor Meeuwisse al jaren vaart, in navolging van zijn vader. “We hebben al zeker twintig jaar een prima samenwerking. Intertrans/Plouvier is al heel lang klant bij Rensen-Driessen en raadde ons daarom aan eens met Wim Driessen te gaan praten.”
Familie
De familie Meeuwisse is al lang actief in de tankvaart. “Mijn vader heeft in 1987 in Harlingen een schip laten bouwen, het mts Elviera. Ja, een net even andere spelling. Wij hebben zelf verscheidene schepen gehad die we uit de vaart kochten. De laatste was de RP
Basel.”
Dit is dus de eerste nieuwbouw voor Donald Meeuwisse en zijn zus Renate Simon-Meeuwisse. Ze zijn samen eigenaar van het familiebedrijf. Ook hun partners Annemarie en Rob zijn vanzelfsprekend nauw betrokken. “En dan vaart er ook nog een achterneef mee”, maakt Donald het familieportret compleet. “Frank Meeuwisse. Die loopt tegenover me: we lossen elkaar 14/14 af.”
De Elvire is een compleet schip. Meeuwisse wilde op de hoogwaardige standaarduitrusting één aanpassing: “De kopschroef moest een Veth-Jet zijn. Omdat het bedrijf ook uit Papendrecht komt, haha. Nee hoor, ik vind de Veth-Jet gewoon goed en betrouwbaar– en lekker compact.”
Zijn zwager Rob zorgde voor een speciaal effect in het stuurhuis. Hij installeerde blauwe ledverlichting onder de lessenaar. “Dat heeft hij mooi gedaan. Dat was hem wel toevertrouwd; Rob zit in de elektrotechniek en is een heel goede vonkenvanger.”