Zon en regen wisselden elkaar af toen er rond negen uur in Willemstad werd losgemaakt om naar het Vuile Gat te koersen. Onderweg in de auto hoorden we de weerman zijn voorspelling al uitspreken: de regen zou verdwijnen maar de wind zou nog verder gaan aantrekken. Zowel de temperatuur als windkracht kregen een vijf. De gasten aan boord kon je daardoor hoofdzakelijk vinden in het stuurhuis waar Marcel Roth van Universe Shipping B.V. zijn plaats had ingenomen op de stuurstoel.
(foto Hans Heiligers)
Op ontspannen wijze en vol vertrouwen tegenover de zowel vriendelijke als zakelijk kritische ogen van technici van Lloyds zocht Roth de grenzen op van de prestaties van het nieuwe mts Deneb. We kunnen daarover kort zijn en alleen maar goed nieuws melden. Volle tevredenheid over het werk van Dolderman en de betrokken leveranciers, ook van de zijde van de bemanning.
Zowel de twee kapiteins Klasen van het mts Deneb als de matrozen Feenstra zijn broers. ‘Ideaal voor het plannen van de shifts’, grapt Roth. Bij terugkomst in Willemstad danken we hem voor de gastvrijheid, laten hem achter met de papierwinkel en de afronding van de klasse.
Erkend leerbedrijf
Een paar dagen later zitten we voor ons interview met Marcel Roth aan tafel van het kantoor van Universal Shipping B.V. aan de Maasboulevard in Zwijndrecht. Het is eveneens de uitvalsbasis van directieleden Antoon Bosman en John Warbout. Walkapitein Wielout Baan en technisch-nautisch medewerker Marien Theunisse ontmoetten we eerder aan boord. Theunisse werd begin dit jaar in dienst genomen voor het personeelsmanagement van de bijna honderd werknemers in vaste dienst en verzorgt ook de opleiding binnen de leerlingplaatsen die Universe Shipping als erkend leerbedrijf biedt. Dat onderdeel is bij Theunisse eveneens in goede handen: zijn vorige werkgever was het VTL (Vakmanschap Transport & Logistiek)
We horen dat er naast de opleidingen ook veel trainingen door hem worden gegeven, van EHBO tot realistische oefeningen met een rookmachine aan boord van alle schepen. ‘Iedereen die zo’n oefening heeft meegemaakt vergeet de essenties van (brand)veiligheid nooit meer’, zegt Roth.
De partners binnen Universe Shipping zijn met deze groep gespecialiseerde stafmedewerkers op volle sterkte om hun vloot van elf schepen veilig en succesvol te exploiteren. Deze werkwijze om alle disciplines binnen één management met snelle communicatie en korte lijnen te laten opereren spreekt ook anderen aan. Universe Shipping voert deze managementtaken inmiddels eveneens uit voor elf andere scheepseigenaren waarmee ze hen veel werk en kosten besparen.
Synergie
Er is veel belangstelling voor dat concept en dat is bovenal goed voor de synergie in de branche. Het succes dat Universe Shipping binnen vijf jaar na oprichting heeft bereikt, is vooral te danken aan juist die steeds verdergaande samenwerking tussen toonaangevende marktpartijen.
En dan komen we uit bij de vraag hoe de plannen zijn ontstaan voor de bouw van dit (bijna) 85-meter- schip. Marcel Roth neemt even een aanloopje voordat hij ons gaat antwoorden. ‘Je moet weten dat ik het grootste deel van mijn varende periode heb doorgebracht in Duitsland, zowel op de grote rivieren als de kanalen.’
Let op de lage bunkergiek. (foto Hans Heiligers)
Samen met zijn echtgenote Anita heeft hij zelfs een periode gehad dat hij daar tien jaar onafgebroken heeft gevaren, ondermeer met een vast contract voor het traject tussen Hamburg en Maagdenburg. Met dat vaargebied voor ogen kreeg Roth in het najaar van 2012 het plan om een tankschip te bouwen dat breed inzetbaar is. Een goed dragend schip dat met een lage kruiplijn zowel kan dienstdoen voor transport tot diep in de kanalen maar ook kan bunkeren binnen de grote zeearmen van Duitsland tot Frankrijk. Het schip zou daarom verzwaard moeten worden gebouwd voor het vaargebied binnen zone I en II van de Duitse wateren waaronder Hamburg, Brunsbuttel en Kiel. ‘En vergeet niet dat er bij Duinkerken ook een stevige bries kan staan met navenante golfhoogte’, spreekt Roth uit ervaring.
Ballastsysteem
Zakelijk gezien had Roth daarmee uitsluitend een schip voor ogen waar vraag naar is in de markt. ‘Daarmee werd het beslist geen willekeurige uitbreiding van de vloot’, benadrukt hij. Tijdens de nieuwjaarsborrel 2013 met het management van Universe Shipping maakte hij zijn idee bekend voor de combinatie van een zwart bunker- en transportschip en kreeg direct bijval. Later werden de plannen en schetsen voorgelegd aan Wim Driessen van Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. en Ubbo Rommerts van Rommerts Ship Design waarmee hij nog vele dagen verder tekende.
Het werd onder de naam “Universe-S” een compleet nieuw ontwerp voor een schip van 85.00 x 9.50 x 3.32 meter met vijf tanks dat 1,687 ton meet en een kruiplijn heeft van 3,32 meter. Het casco werd vanaf de Roemeense Severnav Shipyard voor afbouw bij Dolderman bezorgd.
Bij de maximale eigenschappen van dit schip hoort ook een bijzonder (ont)ballastsysteem. ‘Ik had ingeschat dat het zo’n drie uur zou duren voor de U-tanks in de zij en het vlak onder ballast zouden zijn’, zegt hij. Toen de proef op de som werd genomen bleek het karwei door de supersnelle injectors binnen twee uur en een kwartier te zijn afgerond.
(Hans Heiligers)