Mts Bermuda: ‘afsluiter’ van het Quattro-project

0

De Bermuda is de afsluiter van het Quattro-project. Waarmee natuurlijk niet gezegd wordt dat het de láátste is voor Dari BV of cascobouwer Shipyard Gebroeders de Jonge in Kladovo. Gezien de file aan de kade in Papendrecht is het schip dat al helemaal niet voor Breko en zeker ook niet voor Interstream Barging, waar nieuwe tonnage altijd welkom is. Nee, nee de nieuwbouw-business draait weer op volle toeren. Met de vlag van Dari varen inmiddels zes drogelading-koppelverbanden en dertig tankers. Een volgende 135-meter is in de maak.

Dat het regent op de ‘Bermuda’ verwacht je niet, maar de onvoorspelbare natuur is hier een partner als we voor het interview aan boord stappen en de bemanning ons tussen een buitje door naar de koffie loodst.

Met Arie Willem Bouter, Edwin Dekens en Jeroen Pals schuiven we aan tafel. Arie is een oude rot in het vak, met meer chemie in zijn bloed dan mineraal. Hij kent de ‘hoed en de rand’ van tankers en focust zich op veilig werken.

Teamwork

“Zonder ingewerkt team aan boord en weten waar je het over hebt, is dat niet mogelijk. Daarvoor ben ik hier. Edwin en Jeroen worden hier de kapiteins. Beiden hebben na 15 en 27 jaar duwboot, drogelading en containers voldoende maritieme kennis. Niettemin vraagt een tanker meer naast de papieren training. Je hebt het over het nieuwe ADN, je test samen de motoren, het leiding- en ballastsysteem en de meters, je laadt en lost met water en stript overeenkomstig de ellenlange EBIS-lijst.”

“Veiligheid vereist teamwork maar geeft ook werkvoldoening aan boord. Dari begrijpt dat en investeert met training en opleiding in bemanning.­”

“Rino Werkman vroeg mij de eerste twee reizen nog aan boord te blijven om ervaring door te geven. Daarna ga ik weer terug naar de Lenie II.”

“Training is welkom bij ons”, zegt Edwin. “Ik ben 27 jaar geleden gestart op de Kraanvogel, mijn ‘kilometers’ heb ik al gemaakt en als blijk van waardering heb ik zelfs een Rolex gekregen. Niettemin is het een vereiste dat je de kneepjes leert van een ervaren collega. Mijn zoons lopen hier ook mee.”

Jeroen: ”Je weet nooit te veel. Regels, wetten, papierkraam, consequent en stressbestendig zijn. De foutmarge is klein en nooit van je procedure afwijken is een in beton gegoten regel.”

Ook de pegel in Kaub moet niet worden onderschat. Daar zijn regels voor en wanneer die aan boord en aan wal hetzelfde worden geïnterpreteerd, zit je als kapitein goed in het vaarwater!

Varen is je leven

Als we weer in onze schoenen stappen, horen we: “Ik zou om de 5 meter een paar schalmen wit laten verven, je kan dan met je camera zien hoeveel ketting er wordt gestoken.”

Het zegt ons dat de crew er plezier in heeft en er iets van wil maken. Eenmaal aan dek denken we dat Dari een sterke club is. Ze onderscheiden zich op het gebied van personeel, dat opmerkelijk lang in dienst blijft. Groot worden sluipt erin en gaat er nooit meer uit, maar een firma drijft op haar medewerkers.

Het was een plezier om eens even tussen de bemanning te zijn en van een positieve werksfeer te proeven – evenals van de koffie en de stroopwafels!                                     

Professionals

Wanneer je zoals Rino Werkman dag in dag uit sterk betrokken bent bij nieuwbouw, begin je je pappenheimers in het circuit te kennen. Zo is de samenwerking met Breko’s projectleider Alex Mutsaars altijd waardevol en plezierig.

Rino is hier de man die zorgt dat straks alles draait aan boord en de Bermuda met de Interstream Barging-vlag in de mast naar een terminal vertrekt.

“Je probeert de knowhow van alles wat reeds is gebouwd, te verwerken. Dat lukt nooit helemaal; altijd denk je: dat doen we volgende keer weer anders. Een schip is nooit perfect”, weet hij. “Natuurlijk zijn we aan een budget gebonden, maar we kijken niet terug, wel vooruit.”

Rino wijst op Stam Constructie RVS uit Sprang Capelle, dat hier schitterend werk geleverd heeft. Stam Constructies heeft een voorliefde voor rvs-bewerking, maar is ook ijzersterk in staal en aluminium.

Nog relatief nieuw in de conserveringsbusiness zijn ook de twee zonen van Reinder en Gerrit de Jonge. Het zijn Otto en Robin die met hun bedrijf Root Recruitment de Bermuda van binnen en buiten in de verf hebben gezet. Het blinkt van ijver, waarbij schuurpapier en afplakband royaal is toegepast. Mooi resultaat!

Jeroen Pals, Arie Bouter en Edwin Dekens (vlnr).

Vooruitstrevend ontwerp 

Overeenkomstig de visie van Gebr. de Jonge op weerstandvermindering is er bij diverse schepen het De Jonge ECO-NOMY-concept in onderdelen toegepast, inclusief het Van der Velden-roersysteem. Vanzelfsprekend ligt het accent bij de Bermuda op een combinatie van draagvermogen en snelheid met minimaal brandstofverbruik. Door een goede tekenaar en slim materiaalgebruik is het cascogewicht licht.

De machinekamer-equipment draagt, met twee relatief lichte Caterpillar C18-motoren, bij aan het draagvermogen. De afmetingen zijn 110 x 11,45 meter. De door Kampers geleverde stuurhut zakt aan dek en daarmee is de Bermuda kanalfähig.

Er zijn negen tanks met Bornemann-kruiplijnpompen, door EPS geleverd. De elektrische installatie is van EMS.

De Bermuda is een type C en vooral een doelmatig schip, samengesteld met de juiste componenten. Met een goede installatie als voorwaarde maakt het type ECO-NOMY zijn naam waar!

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.