Malmö: enkelwandige tanker krijgt nieuwe toekomst als beunschip 

0

Dat schepen een nieuwe toekomst kunnen krijgen door er met een slimme investering een andere markt mee te gaan bedienen, bewijst de Malmö. Ondernemer Frank Vermaas durfde het al eerder aan om een tanker om te bouwen tot beunschip: de Roma. De tweede ombouw deed hij met zijn compagnon Wilco Ooms.

In de contacten met scheepswerf Peter Tinnemans uit Maasbracht bleken de ombouwprojecten bij deze onderneming prima te kunnen worden uitgevoerd. Zo zeer zelfs dat begin volgend jaar een derde project van stapel loopt.

Strak

Eigenaren Frank Vermaas en Wilco Ooms hebben de tanker enkele maanden geleden afgeleverd bij scheepswerf en handelsmaatschappij Peter Tinnemans om hem om te laten bouwen tot een beunschip. Wilco Ooms: “De Malmö is begin oktober opgeleverd. Het is een volwaardig beunschip geworden. Het ziet er strak uit.”

“We hebben een goede samenwerking met scheepswerf Peter Tinnemans opgebouwd. Directeur Peter Tinnemans en bedrijfsleider Fabian Fijneman hielden zich aan de afspraken. En op een wijze die we kunnen omschrijven als gemoedelijk en niet moeilijk doen. En de ombouw tot een beunschip werd deskundig uitgevoerd.”

Wilco Ooms: “In 2015 hebben Frank en ik een plan ontwikkeld om economisch gezien goede beunschepen in de vaart te brengen. Het betrof enkelwandige tankschepen, die in orde waren en we zo een tweede bestemming probeerden te geven. Met dit schip zijn we in die opzet geslaagd.”

“De Malmö is 86 meter x 10,50 meter. Het laadvermogen bedraagt ongeveer 2.150 ton. De afmetingen van dit beunschip maken het tot een ideaal formaat voor nieuwe activiteiten. De dagelijkse gang van zaken aan boord wordt gedaan door ons personeel.”

Het schip heet Malmö. Een niet alledaagse naam. Hoe komen jullie eraan?

Wilco Ooms: “Dat was toevallig. Vier jaar geleden hebben onze partners Marina Vermaas en Alice Ooms in Scandinavië een autorally gereden voor een goed doel. 8.000 kilometer in acht dagen. Vandaar die naam.”

Jullie hebben nu met de Malmö twee reizen achter de rug. Bevalt het?

Wilco Ooms: “Jazeker, naar België en Gouda. We gaan nu laden in Dordrecht, voor de Maasvlakte. Wij varen voor Transko voornamelijk spuitzand of grind.”

Bedrijfsleider Fabian Fijneman van de Peter Tinnemans-werf schuift aan.

Waar draaide het voor jullie als scheepswerf om bij de ombouw van de Malmö tot beunschip?

“Het was voor ons na de Roma het tweede ombouwproject in een reeks van drie. Het was voor ons een mooi project: de ombouw van tanker naar beunschip. We hebben als scheepswerf alles in eigen beheer gedaan. We waren van niemand afhankelijk. Daar streven wij naar. En de samenwerking met de eigenaren Frank Vermaas en Wilco Ooms kunnen we als zeer goed bestempelen.”

Hoe is de ombouw verlopen?

Fabian Fijneman: “Ons personeel is begonnen met het glad maken van het dek door alle obstakels te verwijderen. Het dek is eruit gesneden en ingekort. Vervolgens brak de fase van de opbouw aan: Het aanbrengen van de spanten, de vloer erin leggen en het plaatsen van de schotten en de pompen. Voor en achter in het schip hebben we onze eigen fabricaat spudpalen geplaatst.

De ombouwperiode van de Malmö heeft vier maanden in beslag genomen. Begin oktober is het beunschip opgeleverd.”

De eigenaren van de Malmö, Frank Vermaas en Wilco Ooms, hebben jullie gevraagd een derde ombouwproject te verzorgen?

Fabian Fijneman: “Ja, een tijd geleden hebben ze dat gedaan. Inmiddels zijn we al begonnen met dit project: de Tromsø. In maart 2020 hopen we het te kunnen opleveren.”

De bedrijfsleider wil nog kwijt dat het bedrijf druk doende is met het bouwen van een ponton van 40 bij 7,50 meter en nog deze maand start het vervaardigen van een containerbak van 90 x 11,45 meter.

Peter Tinnemans voegt eraan toe: “Door de drukke werkzaamheden op onze werf zijn we op zoek naar vaklui als scheepsbouwers en lassers.”

Scheepswerf Peter Tinnemans trad op als hoofdaannemer. De leveran­cier van het staal was Antwerpse Staal Services. Foresta Tradingleverde de pompen en afsluiters. Verbunt nam de conservering voor zijn rekening en de firma Vissers & van Dijk verzorgde de elektrische installatie. Bestevaer Beware Design van Alexander Driessen en Wypke de Vries was verantwoordelijk voor de scheepstekeningen en sterkteberekeningen.

tekst: Noud van der Zee
foto’s Fabian Fijneman

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.