De kinderen speelden een belangrijke rol bij de doopplechtigheid.
Voor Rolf en Monika Kiepe was de ingebruikname van het nieuwe ms Rudolf-Thea een emotionele familieaangelegenheid. De naamgeving van het schip is een eerbetoon aan hun ouders en bij de doopplechtigheid was er tevens een belangrijke rol weggelegd voor hun kinderen Florian en Lena.
De emoties liepen vooral hoog op omdat vader Rudolf – grote steun en toeverlaat van Rolf – de plechtigheid rond de ingebruikname van het eerste nieuwbouwschip van zijn zoon en schoondochter niet meer mocht meemaken. Hij overleed enkele dagen eerder.
Begrijpelijk dat Rolf bij de doopplechtigheid de 250 genodigden emotioneel toesprak. Hij vertelde over de beslissing de feestelijkheden toch te laten doorgaan: “Vader zou niet gewild hebben dat wij de doop zouden uitstellen.” Hij vroeg en kreeg een moment stilte ter nagedachtenis aan zijn vader.
Katholiek
Het rooms-katholieke gezin Kiepe gaf aan de doopplechtigheid een religieuze tint. De aanwezige priester ging voor in gebed en gezang alvorens hij het schip zegende en besprenkelde met wijwater. In zijn persoonlijke noot bedankte Kiepe allen die meewerkten aan de bouw en die er met elkaar voor zorgden dat het een prachtig schip werd: ,,Ze hebben mijn goede, maar ook mijn minder goede buien moeten doorstaan. Daarvoor ben ik iedereen zeer erkentelijk.”
Voor Rolf en Monika is dit het vierde eigen schip, alle Rudolf-Thea genaamd. In 1992 begonnen ze als zelfstandigen met de overname van de Wiesbaden van 85 bij 8,20 meter en tonnage van 1276. Zes jaar later verruilden zij dit schip voor de drie meter kortere, maar 1,30 meter bredere Anthrazit met een tonnage van 1346. In 2006 zetten zij wederom een stap voorwaarts met de aankoop van de 105 bij 9,50 meter grote Stelvio. Dit schip verkochten ze in mei van dit jaar. Het vaart nu met de naam Hanna op de boeg.
Nieuwbouw
Het gloednieuwe schip biedt ruimte aan 3100 ton lading dankzij de lengte van 105 meter, de breedte van 11,45 meter en de diepgang van 3,65 meter. Het bij Combi International in Raamsdonksveer verworven casco werd gebouwd in het Chinese Jiangsen, naar een tekening van een standaard casco van Bodewes. Het schip, wordt aangedreven door een 1700 pk sterke zestiencilinder Mitsubishi S16R-C2MPTK. De van Tiem boegschroef wordt aangedreven door een 570 pk sterke Scania DC16 en de stroomvoorziening aan boord wordt verzorgd door drie Perkins generatoren, twee van zestig kVA en eentje van veertig kVA.
Over het waarom van de nieuwbouw vertelt Rolf: “We wilden groter, met name breder en dieper, om rendabeler te kunnen varen. We gingen op zoek naar een jong gebruikt schip, maar konden niet vinden wat we zochten. In 2007 ontstonden toen de eerste gedachten over nieuwbouw.”
Afbouw
De afbouw vond plaats op de Kötter Werft in Haren (Ems), bijna letterlijk om de hoek bij de woning van het gezin Kiepe. ,,Wij kennen deze werf al heel lang en zijn hier al geruime tijd klant”, legt Rolf uit. ,,De laatste jaren zijn hier enkele schepen afgebouwd en daarbij ben ik verschillende malen wezen kijken. Het werk dat zij leverden zag er uitstekend uit en dat maakte de keuze voor ons alleen maar gemakkelijker. En daarvan hebben wij geen moment spijt gehad. De samenwerking tussen de verschillende bij de afbouw betrokken partijen was prima en over het resultaat zijn wij uitermate tevreden. In vier maanden tijd hebben we er hier met elkaar een prachtig schip van gemaakt. de onderlinge samenwerking was perfect, we konden alles maken zoals we dat zelf graag wilden.”
Woning
Het zonovergoten schip bij de doopplechtigheid.
De eigen inbreng van echtpaar Kiepe zat met name in de scheepswoning, bijvoorbeeld de opvallend ruime woonkamer. “Bovendien vind je hier geen enkele kamer aan boord zonder raam”, zegt Kiepe. Niet alleen voor de schipperswoning was veel aandacht, ook het personeel beschikt over bijzonder riante en comfortabele woonruimte. “Als onze medewerkers het goed hebben en tevreden zijn, komt dit hun inzet zeker ten goede.” Op de Rudolf-Thea werken twee keer twee personeelsleden. Rolf zelf werkt in onregelmatige aflossing.
Met het gloednieuwe schip gaat Kiepe met name richting Rijn en Neckar. Speciaal voor de Neckarvaart en de Duitse kanalen is het oorspronkelijk 110 meter lange casco vijf meter ingekort. Het is de bedoeling dat het schip met name bulk gaat transporteren, kolen en schroot richting Duitsland en zout, grind en graan richting Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. De bevrachting komt hierbij voor rekening van bevrachter OTS, waarvoor Kiepe op contract vaart.
Gezin
Hoewel Monika met Florian en Lena aan de wal woont, kunnen moeder en kinderen al snel na de doop ook volop genieten van hun nieuwe schip. Want zodra de vakantie begint, een week na de doop, komen zij aan boord, net als alle andere vakanties en lange weekends. “De kinderen vinden het varen prachtig”, weet Rolf. “Florian heeft inmiddels zelf ook al en bootje. Hij gaat daarmee graag varen en roept dat hij later ook schipper wil worden. Maar dat kan ook nog gemakkelijk weer veranderen, hij is tenslotte pas dertien.”
Jan Johan ten Have