Twaalf meter boven het zomerse Volkerak met rondom luxe van Hoogendoorn houtbewerking in een stuurhut van Kampers voorzien van gekoeld klimaat varend tussen pleziervaart en langs het haventje van de Galathee wat zo’n 20 kilometer traag aan je voorbij trekt, begeleid door sereen geluid van Mitsubishi, is vakantie. Ware het niet dat de buitenwereld zich voortdurend telefonisch meldt met containerbusiness perikelen en scheepsmanagement rond de klok op de agenda staan.
De Duancis geladen in volle vaart.
We klimmen in de Krammersluis aan boord van de 135 bij 14.20 meter grote Duancis die bij Shipyard Trico is afgebouwd en waarvoor Rensen Shipbuilding tekent als leverancier van het stoere Chinese casco. Vanuit Antwerpen voor Alcotrans onderweg om in Rotterdam op drie dozen na de volle bak – 336 TEU op 4 lagen – te laden voor Keulen, is een mooie gelegenheid om een stukje mee te varen. Angela Schapers-Durinck checkt of het achterschip goed wordt afgemeerd. Zij staat voor de middelste letters in de scheepsnaam en gaat ons voor naar de stuurhut om ons aan haar levenspartner Francis Schapers voor te stellen. Francis en Angela vertegenwoordigen de ‘Schaduw-Vof’. Alexander Durinck participeert met Olesia Vof in de Duancis. Voor Angela en Francis was dit de reden om een ‘drie man sterke’ scheepsnaam op de boeiing te zetten. Angela, enthousiast en tevreden met schip en schitterende woning draait full time mee. Ze duikt in het stuwplan een zegt op vraag van Alcotrans: "Die 20’ers staan vrij en kunnen eruit bij KCT". Als roerganger staat ze haar mannetje, heeft papieren op zak, meert de Duancis tegen de wal, beheerst haar keuken en hanteerde tijdens afbouw de verfkwast zeer frequent. Onmisbaar op alle fronten, volgens Francis. Zijn basis ligt op het ms Fixut Maris. Hij werkte vijf jaar bij Van Gent & Kooi en is daardoor ‘redelijk’ op de hoogte van de min en plus van een scheepsinstallatie. Begon in 2006 met Angela op de eerste Olesia en nadien twee jaar met het koppelverband Olesia in een containerdienst Antwerpen-Keulen.
Shipyard Trico
Een prachtig kookeiland en keuken van Mandenmakers zijn prominenten in de living.
Op 13 maart werd het casco van het ponton getakeld, 21 juli was de dag van de proefvaart, vijf dagen later zakte de eerste container in het ruim. Of het zo voorspoedig doorgaat? "We nemen het verleden als voorbeeld en roeien door met de riemen die we hebben. In de scheepvaart was het altijd al eb en vloed." Je hoort weer eens wat anders als je mee vaart, over de marifoon roept een recreatieschipper: “Krammersluis, we willen schutten. Waar bevindt u zich? Dat weet ik niet. Bent u op zout of zoet water?” Waarna het even stil is. “We willen naar de Oosterschelde.” Er wordt door medewerkers van Alphatron en Electric Marine support – die eveneens in de Krammer aan boord stapten om apparatuur bij te regelen – hartelijk gelachen over het gemis aan vaarwaterkennis. Vanuit zo’n professionele stuurhut klinkt het als een mop. Achter zijn ‘notenhout met spint’ lessenaar verteld Francis desgevraagd, dat hij tijdens de afbouw voordeel heeft gehad van z’n elektriciencarrière. De samenwerking met zijn zwager werkte ook niet onvoordelig, ofschoon het schip standaard is uitgevoerd. Overigens voor diegene die het niet op kan houden is het roestvrijstalen urinoir over bakboord op de brug. Bij het fraaie RVS design van railings, uitlaten en roeftrap valt de naam Miron. De masten en stuurhuttrap zijn van Beerens, horen we terloops op weg naar de machinekamer. De gepolijste RVS deur hiertoe voert concurrentie met een spiegel. Nog maar net op een kier melden tweemaal 1.271 pk door Koedood geleverde Mitsubishi zich in decibels. Beneden gebeurt het, hier is werkruimte, motoren en installaties staan opgesteld als op een expositie, de vloer heeft uitstraling, het is er ‘Trico-netjes’. Terug in het domein van Angela, waar in zijn geheel een zwarte grindvloer door Janmaat is gerealiseerd, zien we de scheepshond Dino zijn warme lijf verkwikken op de koele vloer. Een prachtig kookeiland en keuken van Mandenmakers zijn prominenten in de living, ofschoon de badkamer van Meuzelaar Maritiem hiermee in competitie is. Dego in Nieuwendijk verzorgde de stoffering in een woning waarin het zonde is om te gaan slapen. Wanneer we weer voet aan wal hebben en de Duancis uit sluis Volkerak zien varen, met de wetenschap van tweemaal Veth-Jet 1300 diameter en Van der Velden roeren, begrijpen we dat de Duancis in orde is.
Johan de Witte