- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMoorea en Messina zijn Caterpillar uitstoot-proof

Moorea en Messina zijn Caterpillar uitstoot-proof

- Advertentie -

Delen

In ’69 mensen op de maan… de pc, internet, smartphones… nieuwe technologieën, van connectiviteit tot kunstmatige intelligentie, veroorzaken een revolutie in ons bestaan. De mensheid zet stappen voorwaarts, net zoals de scheepvaart innoveert naar uitstootneutraal. Het is 24 januari 2022 wanneer mts Moorea de proefvaart als eerste met Caterpillar C32-motoren én gecertificeerde originele Caterpillar Stage V-nabehandeling positief afsluit. Een mijlpaal!

Het zijn onder andere de politiek, beleid en regelgeving evenals de gecompliceerdheid van Stage V-certificering die verantwoordelijk zijn voor de vertraagde oplevering van dit project. Daarbij speelde corona ook nog een trainerende rol. Ook de levertijd van
alles waar een chip in zit, is vandaag de dag onzeker. Zelfs het leveren van glas kende problemen.

En klaar voor transport staan de motoren door de wereldwijde worsteling in het vervoer nog zomaar niet op de boot. Sterker nog: er was geen plek. Met het vliegtuig dan maar! Frustrerend voor alle partijen, niettemin heeft het door maritieme inschikkelijkheid, de kwaliteit van het product en het uiteindelijke resultaat toch een goede afloop!

Mts Moorea bij Dolderman voor de wal.

Bewust Stage V

Vergroening lag bij Universe Shipping op tafel bij de vlootuitbreiding met de Moorea en de Messina. “Bij het tekenen van het contract hadden de aandeelhouders nog keuze om CCR2-motoren te plaatsen, maar er werd vanwege het toekomstperspectief unaniem gekozen voor de aanzienlijke duurdere Stage V-variant. Daarmee ga je een onbekend traject in, vertraging lag op de loer. Doordat je de partners en leveranciers kent, heb je vertrouwen.” Aldus fleetmanager Marc Stok en directeur Serge Wagenaar van Universe Shipping.

De casco’s hebben het label van Rensen-Driessen Shipbuilding, type ‘Next Generation Moneymaker 3.0’, met gewichtsbesparende staalsoorten die sterkte en draagvermogen bevorderen in combinatie met originele Caterpillar Stage V-voortstuwing.  De nauwgezette surveycontrole van RensenDriessen Shipbuilding in China en Rusland zorgen voor ‘gepolijste’ casco’s.

Het lijnenplan is geoptimaliseerd, het draagvermogen en de rompsnelheid zijn verbeterd. De schroeven hebben een diameter van 1,50 meter. De nieuwe varianten zijn zodanig uitgewerkt dat een woning onder het – eveneens grotere – stuurhuis mogelijk is, met behoud van de lage kruiplijn.

De 135 x 11,45 meter grote tankers ogen trots en stoer. Er zijn elf gecoate ladingtanks, voorzien van spiralen en dubbelleiding­systeem van RuGoTech.

(foto Johan de Witte)

Inbouw met een 10

De complete afbouw van de schepen werd wederom en tot volle tevredenheid van Universe Shipping uitgevoerd door Dolderman. De machinekameringang vinden we op het roefdek, beneden staan we meteen tussen twee type C32 Caterpillars en allround techniek. De katalysator en filterkast laten in deze speciaal voor de Stage V-equipment aangepaste machinekamer, nog wat serviceruimte over. Een generator voor boordenergie en een rvs AdBlue-tank op de as van het schip maken het vol, zoals onder de motorkap van een auto – pardon bolide, want het ziet er meer dan gelikt uit!

Voorop zien we de Verhaar-boegschroef. Voor pompbedrijf en boordenergie zijn twee MAN Stage V-motoren gekozen.

Opvallend is de Van der Velden Rotor Swing. Dit verticaal uitschuifbare systeem is gebaseerd op het principe van het Magnus-effect: door een snel roterende cilinder in aanstromend water te plaatsen ontstaat door drukverschil liftkracht. Het functioneert optimaal in bochtige rivieren en bij harde zijwind waarbij het schip gestrekt in het vaarwater blijft en stuurcorrecties achter minimaal blijven!

Het Van der Velden XR-roersysteem, is speciaal ontwikkeld om het brandstofverbruik te reduceren in combinatie met manoeuvreerprestaties.

De Moorea en Messina verschillen minimaal: de Moorea is betimmerd door Hoo­gendoorn en vaart voor Stetra Ludwigshafen. De Messina is voorzien van Verveer-comfort en heeft de GEFO-vlag in top. Beide hebben een stuurhut van Alubouw de Mooy.


Een scheepsdoop is emotie, voor insiders schuilen het verleden en de toekomst ‘onderhuids’. Voor mts Messina wensten drie doopdames, W. van Rijn, B. Bosman en T. Warbout, een behouden vaart voor bemanning en schip. Zoey Stok vond het zichtbaar eervol mts Moorea te mogen dopen. Al in 2011 doopte zij het mts Marmara. Het ging in één keer goed, applaus! Serge Wagenaar hield zijn speech voor een klein comité, waarin hij alle medewerkenden bedankte voor twee imposante schepen.


De bemanning wordt over survey en onder­houd van het nieuwe Stage V-systeem onder­richt door Caterpillar/Pon. Hand­matige actie beperkt zich tot het wisselen van smeerolie en filters. Naast dat aan boord alle informatie elektronisch wordt uitgelezen, kijken Dolderman, Pon Power en Caterpillar op afstand mee naar het functioneren en prestaties van het systeem.

(foto Johan de Witte)

Niettemin is de crew het kapitaal aan boord. Een schip loopt van de helling, een bemanning niet. Een bemanning ‘op stapel zetten’ is een grote uitdaging in deze krappe arbeidsmarkt. Toch wordt het gereedschap door Universe Shipping aangereikt in opleiding, doorgroeien van matroos tot kapitein met sprongen in techniek, avontuurlijk werk en iets van Europa zien in een bovengemiddeld goed betaalde job aan boord van een schitterend schip.

Als we aan dek een jongeman in Universe-outfit aanspreken, blijkt dat Tygo Stok (zoon van de fleetmanager) te zijn. We vragen naar zijn functie. “Over drie weken, meneer, heb ik m’n diploma in mijn zak en begin ik bij Universe. Eindelijk aan de slag”, klinkt het vol animo. Je weet dan dat het goed komt.

Door Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -