‘Modal shift-beleid moet op de schop’

0

Het Europese modal shift-beleid schiet tekort. Het is niet gelukt lading van de weg naar het water en het spoor te verschuiven. Dat stelde Wim van de Camp dinsdag 17 maart in het Europees Parlement. De Nederlander is rapporteur voor het Whitepaper voor Transport

‘Ondanks alle inzet en goede bedoelingen is het marktaandeel van de binnenvaart al bijna twintig jaar heel stabiel: rond de 6,5 procent. Dus moeten we een andere manier zoeken’, aldus Van de Camp. De CDA’er is woordvoerder voor transport en toerisme binnen de Europese Volkspartij.

 

Juncker-fonds

Hij stelt voor het modal shift-beleid op de schop te gooien om het goederentransport op een andere manier duurzamer te maken. ‘Ik stel voor dat we stoppen weg- en spoorvervoer duurder te maken, maar beginnen met binnenvaart en spoor financieel aantrekkelijker te maken. Het investeringsfonds van Juncker zou daar bijvoorbeeld bij kunnen helpen.’

De voorzitter van de Europese Commissie wil met een investeringsprogramma (het Europese Fonds voor Strategische Investeringen) van ruim 300 miljard euro de economie stimuleren.

 

Investeren

De EVP streeft naar extra investeringen in slimme transporttechnologie, in onderhoud van de infrastructuur en in nieuwe verbindingen. ‘De slechte onderhoudsstaat van onze infrastructuur in grote delen van Europa begint kritiek te worden.’

Van de Camp wees erop dat transport een cruciale economische sector is die de verlangde groei kan odersteunen. ‘Helaas zien te veel Europarlementariërs vervoer alleen als last. Dat is onrealistisch. Ze zouden verbaasd zijn van de dramatische effecten als Europa het al één dag zonder transport zou moeten doen.’

Van de Camp werkt aan een update van het Whitepaper voor Transport. Dat verwacht hij half april te presenteren.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.