CBS: meer lading, maar omzet blijft achter

0

Het goederenvervoer over de Nederlandse binnenwateren is in 2014 met 3 procent gestegen. De omzetten nemen toe, maar zijn nog steeds niet op het niveau van vóór de crisis. Dat maakt het CBS vandaag bekend.

CBS-bv-2
De omzet (onderste lijn) blijft nog steeds onder die van 2008. De opleving in 2011 was te danken aan de extreem lage waterstanden in dat jaar. (illustratie CBS)

In 2014 is in totaal ruim 365 miljoen ton lading per binnenvaartschip vervoerd in Nederland. Dat betekent een stijging van het vervoer over water met 3 procent. De binnenvaart verzorgt een derde van al het goederenvervoer over Nederlands grondgebied. Bijna 80 procent daarvan wordt  door Nederlandse schippers vervoerd.

De groei is bij bijna alle productgroepen zichtbaar. De grootste stijgers zijn het vervoer van zand en grind, andere bouwmaterialen en het containervervoer. Maar het vervoer van kolen voor energiecentrales en ijzererts daalde en drukte de totale groei.

 

Overcapaciteit

Ondanks de toename van de hoeveelheid vervoerde goederen, stijgt de omzet niet of nauwelijks, constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek. De verklaring is bekend: ‘In de jaren 2009, 2010 en 2011 zijn er veel  nieuwe en vooral grotere schepen op de markt gekomen. Die waren al besteld toen in 2008 de crisis uitbrak.’

De verwachte groei van het ladingaanbod bleef uit en de overcapaciteit heeft geleid tot lagere vrachttarieven. Toch spelen ook andere factoren een rol bij het bepalen van de vervoersprijs, merkt het CBS op, zoals waterstanden in rivieren. Zo zorgden de extreem lage waterstanden in 2011 voor een hogere omzet. Met dank aan de laagwatertoeslag en tijdelijke beperkte capaciteit.

 

Kleine schepen gesloopt

Het totale laadvermogen van de drogeladingschepen daalt sinds 2012. Dat komt doordat vooral kleinere schepen uit de vaart zijn genomen – waarvan de meeste zijn gesloopt.

‘Het gemiddelde laadvermogen per binnenvaartschip groeit daardoor nog steeds’, aldus de staatsstatistici. ‘Deze schaalvergroting zie je zowel bij de binnenvaart als bij de zeevaart.’

In de tankvaart daarentegen zit er nog steeds groei in het aantal schepen en het totale laadvermogen. Die groei wordt wel kleiner, meldt het CBS.

 

Het totale laadvermogen in de droge lading daalt; dat in de tankvaart stijgt nog, maar wel langzamer. (illustratie CBS)

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.