Ad Schroot, walkapitein bij Danser Containerline en voorzitter van de Vereniging Binnenvaart, krijgt een prijs uit handen van Milika Peterzon.
Walkapitein Ad Schroot van Danser Containerline heeft zich intussen enige faam verworven omdat hij jaarlijks in de prijzen valt bij de wedstrijd om zoveel mogelijk brandstof te besparen in het kader van het programma Voortvarend Besparen. Het programma werd afgelopen woensdag (17 november) overgedragen door het ministerie van Infrastructuur & Milieu aan het bureau EICB (Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart). Daarbij werden de prijzen voor de schepen en rederijen die de grootste brandstofbesparing realiseerden, beloond met een reddingboei.
De belangrijkste vraag bij de discussie: alle schippers varen al zuinig.
Paul van Gurp, hoofd binnenvaart en vaarwegen van het ministerie Infrastructuur en Milieu zei blij te zijn met het ‘breed gedragen’ platform, waarin dertien mensen zitting nemen. “Een goede afspiegeling van de sector.” Het aantal deelnemers aan de brandstofcompetitie lag dit jaar boven de honderd. Dat stemde ook tot tevredenheid, al merkte aankomend CBRB-directeur Robert Tieman op dat dit nog maar een beperkt aantal is, in verhouding tot de omvang van de vloot. Het derde punt dat in elk geval het ministerie tot tevredenheid stemt, is de implementatie van de brandstofverbruikmeter in het binnenvaartonderwijs.
Broek
De Spiegelgracht van Cement Tankvaart Rederij had ook een hoge score.
Het ministerie steunt EICB een (transitie)jaar lang bij het in stand houden van het platform en de competitie van Voortvarend Besparen. Daarna moet het EICB ‘de eigen broek ophouden’. Hoewel sommige sprekers in de zaal nogal sceptisch waren over de kansen voor het EICB om ‘die eigen broek op te houden’, zei algemeen manager Nico Schoonen van het EICB daar zeker wel mogelijkheden te zien. Het programma werd gepresenteerd door Milika Peterzon, presentatrice van het programma Hart van Nederland bij de commerciële zender SBS6. Toen Nico Schoonen opmerkte dat hij ‘commercieel’ geen vies woord vond, beaamde ze dat volmondig, tot grote hilariteit van de zaal.
Er werden weer in verschillende categorieën prijzen uitgereikt. Winnaar bij de particuliere binnenvaartondernemers was de Splendor met 33,53 procent besparing op de brandstof. De familie Pauwels van de Splendor was echter niet op de bijeenkomst in het Nemo hig tech centre in Amsterdam. Opvallend was dat deze keer Danser Containerline niet de hoofdprijs kreeg bij de rederijen. Dat was wel verklaarbaar, want de prijs wordt uitgereikt voor het schip dat de meeste brandstofbesparing realiseert ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat lukt met dezelfde schepen natuurlijk niet ieder jaar. Winnaar bij de rederijen werd Cement Tankvaart Rederij, die ook met individuele schepen enkele prijzen in de wacht sleepte. Bij de levendige discussie gaf de vrouw van een particuliere schipper aan dat ze altijd al nauwkeurig bijhield hoeveel brandstof er werd verbruikt. Toch slaagde ze er met behulp van de brandstofverbruikmeter in om een extra besparing van meer dan 13 procent te realiseren. Dat zou toch veel schippers de schellen van de ogen moeten doen vallen.