Als de binnenvaart haar uitstoot niet terugdringt, verslechtert de concurrentiepositie ten opzicht van het wegvervoer. Daarom moet ook de bestaande vloot zijn uitstoot verminderen. Dat vindt minister Schultz van Haegen, zo maakt ze duidelijk in haar antwoord op Kamervragen die Farshad Bashir van de SP had gesteld.
Bashir noemde het, zeker in crisistijd, “absurd” om schippers te verplichten een nieuwe motor aan te schaffen voor een bestaand schip, zoals de Europese Commissie van plan is. Hij vindt het logischer dat de nieuwe richtlijn alleen gaat geldt voor nieuwbouw. Bashir stelde de vragen na berichtgeving over de plannen in De Binnenvaartkrant van 9 april 2013.
Rekening houden met financierbaarheid
“Ik ben van mening dat de binnenvaart haar milieuprestaties moet verbeteren om haar duurzame potenties nu en in de toekomst te kunnen waarmaken. Dit is vooral ook in het belang van de binnenvaart zelf, omdat een duurzame binnenvaart haar concurrentiepositie kan versterken”, aldus Melanie Schultz van Haegen deze week in haar antwoordbrief aan de Tweede Kamer. “Gezien de grote invloed die de bestaande vloot heeft op de totale milieuprestaties van de binnenvaart, vind ik dat ook gekeken moet worden naar slimme, kosteneffectieve mogelijkheden om ook de uitstoot van bestaande motoren te verminderen.”
Nieuwe schepen voldoen al aan de eisen. Helemaal als ze zoals de Greenstream op LNG varen.
Ze voegt eraan toe dat ze de Europese Commissie al eerder er op heeft gewezen dat “bij het formuleren van eventuele voorstellen terdege rekening gehouden moet worden met de financierbaarheid daarvan, mede in het licht van de huidige economische crisis. Dit zou er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat in de voorstellen onderscheid wordt gemaakt tussen niet alleen bestaande en nieuwe motoren, maar ook tussen verschillende scheepscategorieën.”
Achterstand
De minister wijst op de voortgangsrapportage van de Europese Commissie over het NAIADES-actieprogramma (2006–2013) voor de promotie van de Europese binnenvaart. “Uit die rapportage bleek dat de binnenvaart weinig voortgang heeft geboekt bij de reductie van luchtverontreinigende emissies zoals NOx en fijn stof.”
“Met de komst van de zeer schone Euro-VI motoren in het wegtransport zal naar verwachting de achterstand van de binnenvaart op het wegtransport snel verder oplopen. Het feit dat binnenvaartmotoren veel langer meegaan dan vrachtwagenmotoren helpt niet om deze achterstand in te lopen.”
De Commissie is daarom een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om de binnenvaart op termijn dezelfde milieuprestaties te laten leveren als het wegtransport. In dat onderzoek wordt ook gekeken naar mogelijkheden om de emissies van bestaande motoren te verminderen.
“Het onderzoek is nog niet afgerond en de Commissie heeft ook nog geen concrete voorstellen gedaan”, aldus Schultz van Haegen. Ze schrijft dat de door Bashir genoemde invoering in 2020 geen sprake is. In het artikel in De Binnenvaartkrant zei CBRB-directeur Robert Tieman al dat die deadline al verschoven was naar 2030.