- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWaterweg is meest veilige alternatief voor ADR-transport

Waterweg is meest veilige alternatief voor ADR-transport [OPINIE]

- Advertentie -

Delen

Johan de Witte, als journalist  aan De Binnenvaartkrant verbonden, heeft een open brief geschreven naar minister M. H. Schultz van Haegen naar aanleiding van de treinramp in Wetteren. Hij verwondert zich erover dat in de discussie over de (on)veiligheid op het spoor vervoer over water helemaal niet als alternatief ter sprake komt.

Rotterdam maandag 13 mei 2013

Onderwerp: De waterweg als meest veilige weg voor ADR-transport

Excellentie,

Over ADR-treinen door dichtbevolkte woongebieden blijft het stil vanuit Den Haag. Het bewijst dat de politiek ‘vervoer over water’ om o.a. de Drechtsteden te ontlasten niet actueel aanpakt. In reactie op de treinramp in het Belgische Wetteren ligt de media niet op koers en kopt ongeacht de ladingbestemmingen, dat gevaarlijke treinen over de Betuweroute moeten.

De vaarweg ligt er. Een uitzonderlijk goed uitgeruste dubbelwandige binnenvaartvloot is ter beschikking. Het zijn de modernste rivierschepen ter wereld. Niets wordt aan bemanningen overgelaten zonder opleiding, certificering en ervaring. In vergelijk met andere transportmodaliteiten is vervoer over water, historisch de meest veilige, milieuvriendelijke, gecontroleerde en professionele transportweg.

De Drechtsteden hebben samen met Rotterdam, Provincie en marktpartijen met ‘schone veilige schepen’ het voortouw genomen om als regio de overstap naar duurzame binnenvaart voortvarend op te pakken en maximaal te faciliteren. Echter ADR-transport door woonkernen en het wegennet ontlasten, staan eerst ‘op de rails’ als politici zich met innovatieve blik naar het water richten en beleid daadwerkelijk uitvoeren. Ook een objectieve en vooral juist geïnformeerde pers is hierbij onmisbaar!

Onlangs aanwezig bij de ingebruikname van het innovatieve mts Greenstream roemde u evenals Eurocommissaris Siim Kallas, het lef en doorzettingsvermogen van de opdrachtgevers en uitvoerders waarmee dit milieuvriendelijke schip gerealiseerd werd.
Respect en bewondering voor de pioniers die hun nek durven uitsteken en hebben geïnvesteerd in innovatie duurzaamheid en veiligheid, evenals dat Nederland bewijst hiermee nog altijd het maritieme centrum van Europa te zijn, waren de speerpunten van uw betoog. De maritieme branche is dat met u eens.

Er is een draai gemaakt in het ‘Topsectorenbeleid’ door bewustwording dat de maritieme sector, profiel geeft aan De Drechtsteden en na de zorgsector de grootste werkgever is. Met haar bestendigheid, impact en economische invloed speelt scheepvaart een belangrijke rol binnen de ‘Topsector’ water. Waterschappen, overheden en gemeenten onderzoeken de mogelijkheid om van het eiland Dordrecht een ‘Nederlandse showcase’ te maken. Onder de noemer ‘Delta Life’ wordt dit initiatief, gedragen door een breed consortium van partijen. ‘Vervoer over water’ is hiermee onlosmakelijk verbonden.
Mevrouw de minister: waarom wordt de binnenvaart niet ingezet om calamiteiten op rail en weg te voorkomen en/of te beperken?

Hoogachtend,

J.H.B. de Witte,
freelance-journalist voor o.a. De Binnenvaartkrant
Postbus 24202
3007 DE Rotterdam

Reageren op dit artikel? Mail naar [email protected].

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -