Internationaal advies-, ingenieurs- en projectmanagementbureau Royal HaskoningDHV heeft een contract in de wacht gesleept met een waarde van enkele miljoenen euro’s om toezicht te houden op de bouw van de uitbreiding van Tanjung Priok, de belangrijkste haven van Jakarta. De opdracht maakt deel uit van het North Kalibaru Terminal Development Project, waarvan de eerste fase bestaat uit de ontwikkeling van een nieuwe containerterminal met een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. Dit grootschalige project moet de Indonesische economie in staat stellen verder door te groeien.
Nieuwe containerterminal
De uitbreiding van de haven van Jakarta is een van de grootste havenontwikkelingsprojecten ter wereld. Wanneer het project in 2023 is afgerond, zal de jaarlijkse overslagcapaciteit voor containers van Tanjung Priok – waar het leeuwendeel van de Indonesische import en export momenteel wordt verwerkt – meer dan verdriedubbeld zijn tot 18 miljoen TEU.
De aanleg van North Kalibaru, een nieuwe terminal binnen het havencomplex ter grootte van ruim 400 hectare, zal een cruciale rol gaan spelen bij de verdere ontwikkeling van Indonesië. De terminal zal de nationale logistieke keten versterken, de wereldwijde concurrentiepositie verbeteren en gaan fungeren als internationaal knooppunt voor de handel over zee. Het startschot voor het project – een van de meest prestigieuze publieke projecten van Indonesië – werd op 23 maart 2013 gegeven door president Susilo Bambang Yudhoyono.
Havenbedrijf IPC (Indonesian Port Corporation) heeft Royal HaskoningDHV in de arm genomen als hoofdconsultant voor het toezicht op de bouw van de eerste fase van de havenuitbreiding, samen met de lokale subconsultant PT Atrya Swascipta Rekayasa. De eerste nieuwe containerterminal van fase 1 zal volgens planning in 2014 in gebruik worden genomen.
Havenontwikkeling
Royal HaskoningDHV gaat toezicht houden op de bouwwerkzaamheden, waaronder een landaanwinning, de aanleg van golfbrekers, oeververdedigingen en kadeconstructies en de bouw van een toegangsbrug en een containeroverslagterrein. Herman Pals, projectdirecteur bij Royal HaskoningDHV: "Op dit moment is dit een van de grootste havenontwikkelingsprojecten ter wereld. Het is van strategisch belang voor de ontwikkeling van de Indonesische infrastructuur, dus er staat veel op het spel voor zowel het havenbedrijf als de containeroverslagbedrijven."
‘De planning is strak en de kwaliteitseisen zijn hoog. Op het hoogtepunt van de bouwperiode zal er een team van meer dan 50 man van ons actief zijn. Dit team heeft de multidisciplinaire expertise in huis, wat nodig is om over de hele linie toezicht te houden, de kwaliteit van het werk op alle fronten te garanderen en om eventuele problemen die bij de bouw komen kijken adequaat op te lossen."
Slechte ondergrond
Pals vervolgt: "We krijgen te maken met een aantal interessante uitdagingen, aangezien de bodem waarop de haven wordt gebouwd van zeer slechte kwaliteit is. Zo is het voor de eerste terminal, welke reeds in 2014 operationeel moet zijn, niet mogelijk deze aan te leggen door traditionele landaanwinning. De bodem zal als gevolg daarvan verzakken en deze zettingen zullen nog jaren lang doorgaan."
"Om dit problem op te lossen, is er voor gekozen om de eerste terminal, inclusief het volledige overslagterrein, uit te voeren in een zogenaamde betonnen dek-op-palen, hetgeen vrij ongebruikelijk is. De overige terminals, welke later opgeleverd worden, zullen wel uitgevoerd worden door landaanwinning."
Slibgordijnen
Voor de landaanwinning voor de overige terminals wordt grotendeels gebruikgemaakt van materiaal dat wordt gewonnen door het verder uitbaggeren van de haven en het toegangskanaal. Het zeewater en een nabijgelegen koelwaterinlaatsysteem zullen met behulp van zogeheten ‘slibgordijnen’ worden beschermd tegen vervuiling door baggerslib.