Nijmegen overweegt een milieuzone in te stellen die niet alleen voor het wegverkeer maar ook voor de scheepvaart zou moeten gaan gelden. Zo’n milieuzone op de Waal volgens voorzitter Rob van Reem van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Zuid-Oost Nederland onwenselijk en onhaalbaar vanwege nationale en internationale verdragen.

Van Reem zei dat woensdag 27 december tijdens de jaarvergadering in Cuijk. “Voor de Rijn, en dus ook voor de Waal, kennen wij de CCR-normen. Op Europese schaal wordt de Stage V Non Road Mobile Machinery-norm van toepassing. Het kan niet zo zijn dat lokale overheden een andere wetgeving gaan toepassen op (inter)nationale vaarwegen. Deze gemeente heeft noch juridische noch wetgevende macht over de Waal anders dan met betrekking tot de afmeerfaciliteiten en de geldende havenverordeningen.” Op de jaarvergadering van afdeling Zuid-Oost Nederland onderschreven aanwezige vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat die uitspraak.

 

Vooralsnog

De adviseur Luchtkwaliteit van de gemeente Nijmegen, Henk Nijhuis, nuanceerde in zijn presentatie over duurzaamheid het voornemen van het stadsbestuur van Nijmegen om ook het scheepvaartverkeer op de Waal een milieunorm op te leggen. “Dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling van de gemeente. Ik zou niet eens weten hoe we dat moeten regelen.”

Toch had hij het woord ‘vooralsnog’ toegevoegd aan de stelling. En dat wekte weer argwaan, onder meer bij ZON-voorzitter Van Reem: “Blijft echter de opmerking ‘vooralsnog’, waardoor wij als BLN-Schuttevaer-afdeling de vinger aan de pols blijven houden en in gesprek zullen gaan met de gemeente Nijmegen. Uiteindelijk hebben we ieder voor zich, het streven om naar een schone toekomst te werken.”

 

Diep rood

Uit onderzoek blijkt, zo vertelde Nijhuis, dat de uitstoot van roet in het wegverkeer in 2022 met 60 procent gedaald is. De verwachting is dat de uitstoot door de scheepvaart nauwelijks daalt. En voor de uitstoot van roet is de binnenvaart verantwoordelijk voor een hoeveelheid die vergelijkbaar is met de totale uitstoot van het wegverkeer in geheel Nijmegen. De gemeente wil dat alle vervuilende bronnen, dus inclusief de scheepvaart, moeten worden aangepakt.

Nijhuis: “De Waal stroomt als een grote snelweg door de stad Nijmegen.” Hij liet op een kaart zien dat Nijmegen voldoet aan de wettelijke eisen van luchtkwaliteit, behalve op de Waal, die diep rood kleurde. Hij vroeg de schippers om mee te werken aan een schonere scheepvaart.

 

Afdelingsvoorzitter Rob van Reem: “Het kan niet zo zijn dat lokale overheden een andere wetgeving gaan toepassen op (inter)nationale vaarwegen.” (foto Noud van der Zee)

LNG bunkeren

Om de uitstoot door de binnenvaart te verminderen neemt Nijmegen ook andere maatregelen. Zo is op een aantal plaatsen walstroom aangelegd. Het gemeentebestuur verleent een vergunning voor bunkeren van LNG en geeft schepen met Green Award korting op het havengeld. De gemeente participeert ook in CLINSH (Clean INland SHipping), het internationale consortium van overheden, havens, universiteiten en binnenvaartorganisaties die schonere technieken testen en demonstreren. Met containerterminal BCTN wordt samengewerkt om te komen tot het varen met elektrische schepen.

Het vergroenen van de scheepvaart is een internationaal vraagstuk. Daarom is de gemeente Nijmegen, die dit jaar European Green Capital is,  op 12 en 13 april gastheer van een groot internationaal congres over schone scheepvaart: Ports and the City – Smart & Healthy.

tekst: Noud van der Zee

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.