Hoewel Bek & Verburg al meer dan veertig jaar bestaat, vernieuwt het afvalinzamelingsbedrijf steeds opnieuw. Met een steeds maar uitbreidende vloot is niet alleen de afvalverwerking milieuvriendelijk, maar geldt dat ook voor de nieuwste aanwinst: de Invotis IX.
Meegaan met de tijd, dat is wat Daan van Mullem wil. De eigenaar-directeur lijkt met zijn bijna zeventig jaar wel toe aan zijn pensioen, maar daar moet hij zelf nog niet aan denken. “Ik zie mezelf nog niet achter de geraniums zitten. Wat moet ik thuis? Nee, laat mij hier maar lekker doorgaan.”
Het Rotterdamse bedrijf breidt steeds meer uit. Niet alleen met schepen, want naast de vestigingen in Amsterdam en Den Helder komt er een vierde vestiging in de Eemshaven.
Steeds schoner
Bij de realisatie van de Invotis IX koos het bedrijf voor een andere oplossing dan bij de vorige schepen. Bij bijvoorbeeld cruiseschepen kon geen enkele Invotis tegen de huid aankomen, omdat er sloepen aan de zijkant van het schip hangen. Met een Atlaskraan met een knikarm kun je dichter bij een schip met overhangende sloepen komen. De Atlaskraan tilt over de sloepen heen. De eerdere Invotissen hebben een draadkraan; die voldoen prima, maar zijn niet in alle gevallen geschikt.
Het inzamelen van afval gaat honderd procent elektrisch, zonder aggregaat dus. “We worden steeds schoner”, zegt Van Mullem. “Ook de motor is schoner. Het schip vaart op een diesel-elektrisch aangedreven motor. We hopen ook dat het goedkoper is om diesel-elektrisch te varen en te werken, maar dat moet blijken.”
“Ook zijn we gelijk overgegaan op GTL, dat is een nog schonere brandstof.” GTL is relatief nieuw, het is een synthetische gasolie, sinds 2013 verkrijgbaar. Er zijn nog niet veel schepen die erop varen. GTL staat voor Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar): diesel met schonere uitstoot, amper roet en de brandstof zelf is geurloos.
Vloeibare afvalstoffen
De Invotis IX is multifunctioneel. Het schip kan meer dan zijn voorgangers die wel dezelfde naam dragen, maar met een ander volgnummer. Van Mullem: “Het eerste schip dat we verbouwden had de naam Invotis en dat vonden we een mooie naam voor een schip. Pas later zochten we uit wat die naam betekent en dat is vernieuwing/uitdaging. Dat past wel bij ons, vandaar dat we die naam aanhielden en de volgende schepen een opvolgend nummer gaven.”
Door de containers op de voorzijde kan dit schip ook vloeibare afvalstoffen vervoeren. Die opslag voor vuil water was er op de vorige schepen nog niet. Bijna alle afvalstoffen die Bek & Verburg meeneemt, worden hergebruikt. Slechts 7 procent gaat naar de stort, waar het blijft tot er een manier is gevonden om ook dat afval in een product om te zetten.
Van Mullem toont twee paar sokken: “Kijk, deze zijn van oude visnetten gemaakt. Dat is een goed voorbeeld van wat je met afval kunt doen. Daarbij is het ook beter voor de zee en alles wat daarin leeft. Wij leveren big bags aan schepen, die kunnen ze op het dek zetten en daar kan alle rommel die opgevist wordt, in. Dat brengen ze bij ons terug en wij zorgen ervoor dat het goed en milieuvriendelijk verwerkt wordt. Afval is voor ons een gebruiksgoed, je kunt er van alles van maken.”
Vernieuwing
Aan de buitenkant ziet de Invotis IX er net zo uit als zijn broers, behalve de invouwbare Atlaskraan. Deze kraan is geleverd door de firma Hans van Driel uit Tiel. De draadkraan op de eerdere schepen is niet invouwbaar.
Het schip is met zijn 44,50 bij 9,50 meter wel 2 meter langer dan zijn voorgangers. In het schip staan twee Volvo D13-motoren van Visscher Scheepsreparatie met daartussen de elektrische motor van Hybrid Ship Propulsion (HSP), die verzonken ligt in de vloer en afgedekt kan worden.
De elektrische motor kan worden opgeladen via walstroom. De boegschroefmotor wordt elektrisch aangedreven, ook nieuw voor de vloot van Bek & Verburg.
Vooruitgang
Sinds 2007 bestelde Bek & Verburg elk jaar een nieuw schip bij Scheepswerf Jooren. Van Mullem: “Ik zie zakendoen als een huwelijk, je moet het met elkaar doen en moeilijkheden niet uit de weg gaan. Als er iets is, dan praat je dat uit.”
“De zee en dit bedrijf willen we doorgeven aan de volgende generaties, dan moet je er zuinig mee omgaan. Als het crisis is, kun je je bedrijf leegtrekken om je levensstijl te behouden, maar wij kozen ervoor om het bedrijf in stand te houden en uit te breiden. Dat levert je op de lange termijn meer op.”
“We zijn erg blij met dit nieuwe schip, dat ook meteen al dienst zal doen. Half februari wordt de Invotis IX ingezet voor een cruiseschip. Daar komt de Atlaskraan meteen van pas. Vernieuwen en verbeteren houdt een bedrijf gaande, het kan altijd beter en wij gaan door totdat al het afval hergebruikt wordt.”