Micanti wint MKB Innovatie Top 100 met antifouling-folie

0

Het Amsterdamse bedrijf Micanti is eerste geworden in de MKB Innovatie Top 100. Woensdag 11 juni werd dat bekend gemaakt. Met Thorn-D heeft het maritiem-technologisch bedrijf een 100 procent milieuvriendelijke oplossing ontwikkeld voor het beschermen van het onderwaterschip tegen aangroei. Het principe is gebaseerd op kleine stekeltjes, die het voor organismen onaantrekkelijk maakt om zich aan de scheepshuid te hechten.

De jaarlijkse verkiezing wordt georganiseerd door de Kamer van Koophandel, samen met NRC Media en Mercedes-Benz. De jury, onder voorzitterschap van algemeen directeur Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink van FME, beoordeelde de nominaties op basis van originaliteit, impact, mate van bescherming, verkrijgbaarheid en de omzetpotentie.

Stimulans
De Thorn-D-folie is ontwikkeld door Micanti-oprichter Rik Breur. De miljoenen minuscule stekeltjes op de folie zijn veerkrachtig en trillen constant door de waterbeweging. Ze verhinderen de hechting door mosselen, zeepokken, marco-algen en dergelijke. De nylon stekeltjes zijn vergelijkbaar met de stekelige haartjes waarmee ook organismen in de onderwaterwereld aangroei tegengaan. Met Thorn-D is het mogelijk om alle vormen van macro-aangroei te weren.
Eric Pieters, mede-eigenaar van Micanti zegt: “Sinds 2012 is het product commercieel beschikbaar voor schepen wereldwijd en de lancering is zeer succesvol verlopen. In de afgelopen twee jaar noteerden we als bedrijf zogenaamde ‘double digit growth’ en groeien we dus heel snel.”
“De grootste successen worden geboekt in het Midden-Oosten in de professionele scheepvaart. Maar we gaan langzaam maar zeker naar een wereldwijde klantenkring. Azië, Amerika en Europa tonen veel interesse. Het winnen van een prestigieuze titel als MKB Innovatie Top 100 is een geweldige stimulans voor ons. ”
Het succes van Thorn-D is voor Micanti zelf makkelijk te verklaren. Met een levensduur van minimaal vijf jaar besparen scheepseigenaren tijd en kosten, doordat een schip brandstof bespaart doordat aangroei weg blijft. Ook hoeft het schip minder frequent uit de vaart genomen te worden om gecoat te worden.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.