MCS zet sinds vorige week een hybride aangedreven binnenschip in. Het is de Nadorias van Sendo Shipping, die al een paar jaar vaart voor de containeroperator uit Drachten. De Nadorias onderhoudt diensten tussen de MCS-terminals in Meppel, Groningen en Leeuwarden en naar de Rotterdamse havens.
Met deze duurzamere manier van transporteren komt MCS tegemoet aan de wensen van opdrachtgever FrieslandCampina. De zuivelonderneming streeft naar het verduurzamen van de gehele zuivelketen, en dus ook de broeikasgasemissies tijdens het transport van de melk en andere zuivelproducten. Met de nieuwe voortstuwing, een combinatie van dieselmotor en elektromotor, realiseert de Nadorias een brandstofbesparing en een CO2-reductie ten opzichte van de conventionele dieselmotor.
Geen LNG
Opdrachtgever FrieslandCampina had MCS oorspronkelijk gevraagd te onderzoeken of het mogelijk was de binnenvaartschepen die de containers vervoeren op LNG te laten varen. Aangezien vloeibaar gas nog maar op weinig locaties gebunkerd kan worden, koos het bedrijf voor een alternatieve duurzame oplossing: een bestaand charterschip dat door een dieselmotor wordt aangedreven naast de bestaande hoofdmotor voorzien van een elektromotor die de schroefas direct aandrijft. Het vermogen hiervoor wordt geleverd door twee kleine aggregaten.
Efficiënte aandrijving
Met de nieuwe opstelling kan de schipper kiezen tussen de dieselmotor, de elektromotor of een combinatie van beide. Volgens Nutte Visser, mede-eigenaar van MCS, zorgt dit voor een veel efficiënter motorgebruik. ‘Het zware vermogen van de dieselmotoren in conventionele binnenvaartschepen heb je in ons vaargebied lang niet altijd nodig. In de meeste gevallen kun je met een laag vermogen prima uit de voeten, zeker wanneer een elektromotor wordt toegepast met een hoog rendement en koppel.’
‘Daarbij is de directe aandrijving van de schroefas heel efficiënt, waardoor er minder vermogen nodig is om de gewenste snelheid te halen. In de praktijk komt het erop neer
dat de schipper zo’n 85 procent van de tijd op de elektromotor kan varen. Wanneer meer vermogen nodig is, schakelt hij de hoofdmotor bij.’
Milieuwinst
Volgens Visser is met deze hybride opstelling een forse brandstofreductie haalbaar. In de praktijk moet dit nog gaan blijken, maar bij MCS rekenen ze op een besparing van een kwart.
Door het constantere toerental van het aggregaat zijn de uitlaatgassen beter te zuiveren. In een volgende fase kunnen die worden nabehandeld zodat naast reductie van CO2 ook de uitstoot van fijnstof en NOx omlaag kan.
De investering in de elektromotor en de aggregaten moet worden terugverdiend door het lagere brandstofverbruik. Wanneer de resultaten goed zijn, zullen volgens Visser meerdere schepen worden voorzien van een elektromotor.
Om in de toekomst nog duurzamer te kunnen varen, houdt MCS de ontwikkelingen op het gebied van duurzamere brandstofsoorten scherp in de gaten, aldus Visser. ‘Als er genoeg tank- en bunkerstations langs onze vaarroutes staan, kunnen we bijvoorbeeld over op LNG/bio-LNG of andere duurzame brandstofsoorten om de uitstoot nog verder te reduceren.’