Het kraan-/baggerponton Mathis staat op drie 22 meter lange drukpalen, als een huis! Met deze in kantelframes (voor horizontale borging) geconstrueerde palen in combinatie met de DNV-GL Coastal class-certificering is de Mathis geschikt voor binnenwateren en 20 mijl uit de kust!
Heyrman-De Roeck NV uit Beveren-Waas liet het 40 x 9,50 meter casco bouwen door Pattje Waterhuizen BV. In de draaicirkel van de mobiele 105-tonskraan heeft de huid om eventuele aanvaringen met de grijper te weerstaan, 30 millimeter dikte. De Groot Diesel
Marine Service Dordrecht realiseerde onder andere de kantelframes en installeerde equipment. Leeuwestein Scheepsinstallaties BV gaf de Mathis elektrische functie tot achter de komma!
De drie door Degra geleverde hydraulische lieren met elk twee aandrijftandwielen inclusief cilinders op de kantelframes, positioneren de 23 ton zware drukpalen vanaf de bodem in hun horizontale borging in amper tien minuten. De installatie wordt radiografisch bestuurd en promoveert voor liefhebbers tot een oversized playmobiel!
De Mathis kreeg de naam van de jongste Heyrman-telg. Bij de sleepboot die het kraanponton op locatie brengt, staat Amber op de boeiing. Varend materieel draagt de namen van de kinderen in dit familiebedrijf pur sang.
Serieuze speler
We spreken met Koen Heyrman, die samen met zijn broer Carl als derde generatie aan het roer staat van Heyrman-De Roeck NV uit Beveren-Waas.
Koen is jaarlijks 60.000 kilometer onderweg, niet zelden zit hij ‘s morgens vijf uur achter het stuur. Zijn werk is divers, Heyrman-De Roeck is sterk in waterwerken, schanskorven, natuurbouw, siergrinden en hardhout, groenservice, verhuur van kranen tot 22 meter armlengte en waterbouwkundig materiaal alsmede eigen brandstoffenbusiness. De gebroeders hebben de beschikking over vier kraanschepen, evenals sleepboten, achttien beunbakken, achttien koppelbare pontons, vrachtwagens en een loods vol materiaal. Het bedrijf heeft specifiek equipment voor kleine en grote waterwerken. De overheid staat voor elk onderhoud aan vaarwaters als cliënt in de bedrijfsagenda. Met name de opdracht om het Antwerpse 5de havendok op 14 meter te brengen (ca 120.000 m3) zit in de portefeuille. Met hulp van 65 medewerkers, genereerde de firma in 2013 zo’n 23 miljoen omzet.
Grondlegger van het bedrijf is grootvader Heyrman die in 1948 met een oude legertruck een handelsbedrijf in meststoffen voerde. Onder het bestuur van zoon en opvolger Freddy Heyrman groeide het bedrijf uit tot een serieuze speler op de markt met meerdere disciplines. Nog verschijnt de inmiddels gepensioneerde mentor op de zaak en heeft nog altijd visie, maar ook hart voor het werk. Koen en Carl Heyrman komen dagelijks tijd te kort. ‘Het etmaal zou een uurtje langer mogen duren.’ Voor hun partners thuis en op kantoor die zich inzetten voor dit familiebedrijf geldt dat eveneens. “Het is boeiend werk, elke dag staan we met onze mensen voor uitdagingen, maar hebben daar plezier in”, volgens Koen.
Techniek
In werkpositie drukken de hydraulische en met tandwielen functionerende palen het werkschip bijna een halve meter omhoog. Voor de zogeheten getijdenstand is er een apart hydrosysteem dat de drukpaal-remmen ontkracht. Vanuit verticale positie kantelen de palen in drie minuten horizontaal boven dek naar kruiphoogte.
Heyrman kwam met dit ontwerp bij Pattje en zei: zo ongeveer moet het worden. Martin de Groot zag de ontwerptekening bij Pattje, stapte in de auto naar Beveren en kreeg op grond van eerdere zaken met Heyrman-De Roeck opdracht om de Mathis te installeren.
‘We kregen het vertrouwen ondermeer door onze ervaring met de afbouw van de zuiger Kreeft voor Boskalis, maar ook met de aflevering van de tanker Trafuco. We maakten de kantelframes in eigen werkplaats en engineerden equipment waarbij projectleider Bram Blom en zijn team opnieuw hun vakkennis bewezen. Ook plaatsten we een Ballegooyen-stuurrooster waarmee het kraanponton manoeuvreerbaar is.’
Dégra Numansdorp realiseerde het gehele hydrauliek systeem inclusief lieren en cilinders. De installatie heeft een vermogen van 400 kW. Door vermogensregeling op de pompen kan energie naar behoefte worden ingezet. Ingeval de boegschroef zijn maximale vermogen van 250 kW opneemt, is het overige vermogen beschikbaar voor de spudpaalinstallatie.
De componenten zijn van degelijk fabricaat en het leidingwerk is ruim gedimensioneerd. Een Caterpillar C15 levert energie aan een hydro-unit, die drukpalen, verhaallieren en kopschroef bedient.
Draait De Groot Diesel Marine Service weer op volle toeren?
‘Op toeren ja, maar in afgeslankte vorm. Ons team telt dertien medewerkers voor nieuwbouw, verkoopprojecten, boegschroeven, reparatie/inbouw en onderhoud. We hebben een geweldig team en met z’n allen zetten we de schouders eronder. Bas Broer beheert het droogdok en mijn vrouw de boekhouding. We knokken in deze moeilijke tijd voor nieuw vertrouwen van de branche’, aldus Martin de Groot.
(Johan de Witte)