- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNieuwe tanker Tizian: meer laadvermogen, minder brandstofverbruik 

Nieuwe tanker Tizian: meer laadvermogen, minder brandstofverbruik 

- Advertentie -

Delen

De ontwikkeling van de 110-meter-variant van de Sunrisetanker op zijn eigen werf GS Yard was voor werfdirecteur en reder Christian Hochbein aanleiding om zijn eigen 110-meter tanker Tizian in de etalage te zetten. Hij besloot tot vervanging van dit pas tien jaar oude motortankschip omdat een Sunrisetanker in zijn optiek twee belangrijke voordelen biedt: het laadvermogen is groter en het brandstofverbruik geringer.

Als reder exploiteert Hochbeins onderneming BVG mbH & Co TMS Tizian KG twee tankschepen, vernoemd naar zijn beide zonen Tizian en Adrian. Waar de Adrian in 2010 al onder zijn eigen hoede – en die van mede-werfdirecteur Daniel Gausch – is gebouwd op GS Yard, dateerde de eerste Tizian nog uit de tijd dat Hochbein nog niet de scepter zwaaide aan het Winschoterdiep. Dat casco liet Hochbein bouwen in Rusland en de afbouw vond plaats bij werf Sepers in Heerewaarden.

De Tizian is uitgerust met twee 750 pk sterke Caterpillar C32 hoofdmotoren. (foto Jan Johan ten Have)

Sinds 2008 runt Hochbein naast zijn eigen rederij ook GS Yard. Vier jaar daarna zette zijn werf het concept Sunrise in de markt, in eerste instantie exclusief als 85-metertanker. Maar deze kreeg eerder dit jaar een grote zus in de vorm van een 110-meter Sunrisetanker. Het was Robin Faasse die met zijn nieuwbouwproject mts Chantal de primeur had.

110 meter
‘Wij hebben een grotere variant van de Sunrisetanker ontwikkeld omdat er veel vraag is naar dit type schepen met geringe diepgang en een groot laadvermogen’, vertelde afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard destijds.
Wel bestaan er wezenlijke verschillen tussen beide modellen. Zo staat de woning van de 110-meter op flexibles, wat resulteert in een behoorlijke reducering van decibels in de woning. De achterzijde van het onderwaterschip is optimaal gestroomlijnd, zodat de watertoevoer op de schroeven optimaal is, wat een zeer gunstige invloed heeft op de toch al zeer goede verhouding snelheid-verbruik-laadvermogen. Door de prima ligging van het schip in het water is er bovendien weinig hekgolf.

Extra ladingtank
Het verschil in tonnage tussen de eerste en tweede Tizian is aanzienlijk. Dit scheelt bij 2,80 meter diepgang meer dan 280 ton. De nieuwe Tizian heeft een laadvermogen van zo’n 2.250 ton. Dat had nog meer kunnen zijn, maar Hochbein koos voor negen ladingtanks van zo’n 380 kubieke meter per stuk in plaats van de acht die er te vinden zijn op de Chantal.
Dat scheelt in laadvermogen zo’n honderd ton, zijnde het gewicht van de extra tank. Het was de winst aan kubieke meters die voor ons echter zwaarder weegt dan het tonnage. Ook de hogere kruiplijn door de extra ladingtank is voor Hochbein van ondergeschikt belang.
De ontwikkeling van de nieuwe Tizian vond plaats in nauw overleg tussen Hochbein en vaste bevrachter MTS. Uit dat overleg kwam naar voren dat de nieuwe tanker uitgerust moest worden met dubbel leidingwerk om alle soorten vloeibare lading te kunnen transporteren. De ladingtanks zijn niet verwarmd omdat dit niet op het verlanglijstje van de bevrachter stond.

Dubbele diensten
De eerste Tizian blijft naar verwachting tot januari in de vaart terwijl de nieuwe Tizian ook al in gebruik is genomen. Voor het personeel van de Tizian, dat normaal gesproken in aflossing werkt, betekent dit een paar maanden dubbele diensten draaien. Maar dat is volgens de scheepseigenaar geen bezwaar.
Hoe veel van dit type tankers GS Yard nog gaat bouwen, is ongewis. Hochbein kent de markt goed en vermoedt dat de hausse aan nieuwbouwprojecten vanwege de aanstaande dubbelwandigheidseisen achter de rug is. ‘Zo’n tien tot hooguit vijftien per jaar…meer nieuwe tankers zullen er de komende tijd jaarlijks niet worden gebouwd.’
‘De wettelijke vereisten gaan pas in 2018 in, maar in de dagelijkse praktijk werken nu al veel opdrachtgevers alleen met dubbelwandige schepen. Met ingang van 1 januari zullen bij nog meer verladers geen enkelwandige schepen meer welkom zijn. De enkelwandige vloot telt nu nog zo’n 150 tankers.’

Sunriseprogramma
GS Yard focuste zich sinds de overname door Gausch en Hochbein voor een belangrijk deel op de nieuwbouw van dubbelwandige tankers. Het Sunriseprogramma was daarvan een succesvol onderdeel.
‘Wij gaan nu kijken of het Sunrise-idee ook voor drogeladingschepen toepasbaar is’, vertelt Hochbein. Hij heeft daarin alle vertrouwen, gezien de bijzonder aantrekkelijke verhouding verbruik-snelheid-laadvermogen.
Dat heeft onder meer te maken met het gebruik van de hoogwaardiger en sterker, maar ook wat moeilijker te verwerken staalsoort DM36. Een ander voordeel van dit scheepstype is de dubbelschroefs aandrijving door twee hoofdmotoren. In geval van de 85-meter Sunrisetankers Volvo Penta vrachtwagenmotoren, maar op de Tizian staan twee Caterpillar C32 Acert hoofdmotoren van 750 pk per stuk, net iets zwaarder dan het maximale vermogen van de Volvo Penta, die tot “slechts” 650 pk gaat.

Sea-riverships
Voor de komende tijd staat er bij GS Yard echter een geheel ander project op het programma. De directies van GS Yard en rederij Wijnne Barends zetten onlangs hun handtekening onder een overeenkomst voor de bouw van nog eens acht sea-riverships uit de zogeheten Lady A-reeks, waarvan de Delfzijlster reder er in 2012 ook al vier afnam. Dit type schip is de enige 3700-tonner die ook het binnenwater op mag. Het is een schip voor binnen- en buitenwater met een optimale balans in zuinigheid en snelheid. ‘Dit is de Sunrise onder de coasters’, verduidelijkt Hochbein. Het is de bedoeling dat de bouw van deze acht schepen binnen twee jaar is afgerond. De cascobouw is inmiddels in gang; het eerste compartiment – deels in de herkenbare oranje kleur – staat al op het buitenterrein van GS Yard.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -