- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Aladin bezit het VEKA-kwaliteitslabel

Mts Aladin bezit het VEKA-kwaliteitslabel

- Advertentie -

Delen

Nee, nee de naam heeft niets met die mystieke lamp te maken. Deze Aladin vervulde de wensen van Catootje Boer en Demi Steenbakkers op het moment dat een champagnefles aan scherven vloog en kleindochter en dochter van de compagnons de bemanning en schip een goede vaart wensten. Applaus aan de Wilhelminakade, een speech, toost en walking diner op de langszij liggende partyboot Smaragd.

(foto Johan de Witte) 

De opdrachtgever voor mts Aladin is Scheldt Bunkering & Trading (SBT) BV. Hans Boer en Jan Steenbakkers vertegenwoordigen SBT. Eerder stonden beide heren aan het roer van de UBO Group met onder andere scheepsnamen als Zwarte Zee, Noordzee, Oostzee en Primazee. Een deel van de UBO Group werd uiteindelijk overgenomen door V-Marine Fuels BV Rotterdam, dat de exploitatie van de schepen bij het huidige UBTC onderbracht. Met de aanwinst van deze Aladin, die een bestaande kleine vloot versterkt, zijn Hans Boer en Jan Steenbakkers reder, en vrachtmakelaar voor eigen schepen alsmede die van V-Marine.

SHV
In het statige pand aan de Westzeedijk waar we rond de tafel zitten, komt de vraag ‘hoe lang zit u reeds in de oliebusiness’ aan Hans Boer bovendrijven. ‘Ooit ging ik op auditie bij de SHV. Ze vonden mij het type voor de olieafdeling en ik mocht er mijn bureau inrichten. Het was inderdaad een leerzame tijd. Na ‘87 begon ik voor mijzelf met ABC, zes jaar later werd Jan Steenbakkers mijn compagnon.’ Met wat research leren we dat Hans Boer dertig jaar lang worldwide olieleverancier was van enkele grote zeevaartrederijen zoals de HAL. Hij was gepokt en gemazeld in de branche en rookte soms een sigaar bij één van de broers Fentener van Vlissingen en D.G. van Beuningen op hun kantoor. Vaste klanten, voorzichtig zaken doen en service waren formules om te groeien. Visie en marktherkenning zijn daarbij essentieel.
Waarom in deze tijd een nieuwe tanker? ‘Dit schip is reeds lang gepland, daar komt bij dat prijs en waarde nu meer in evenwicht zijn.’ Betreffende techniek en uitvoering van de Aladin opperen de heren dat we beter Leo Steenbakkers – die tijdens de afbouw de vinger aan de pols hield – kunnen praaien.

VEKA kent de binnenkant
Wanneer we Leo Steenbakkers naar de ins and outs van VEKA-afbouw vragen geeft hij als antwoord: ‘Afbouwen bij VEKA is niet zo moeilijk. Ze kennen de “binnenkant” van de scheepvaart en komen met een uitstekend totaalontwerp. Als je er vijftig per jaar hebt afgeleverd ken je alle spelregels en verplichtingen. Dan weet je wat compleet, uitstekend in de verf en kwaliteit betekent. Zoiets vraagt vakmanschap en een goed team. VEKA heeft dat!’
Steenbakkers was de man die voor UBTC de afbouw begeleidde. Zijn carrière startte op het voordek van de Zuidenwind. Later voer hij op sleepboten, tankers en richtte met een compagnon in 1986 de Alpha Bunker-Service op. Na verkoop hiervan in 2000 hield hij zijn expertise gaande door zo nu en dan eens een stukje te varen. ‘Altijd betrokken gebleven, ‘t zit in je bloed’, zegt Leo.
‘UBTC vroeg mij mee naar Lemmer om een casco te bekijken. Het werd een deal met Peter Versluis. Ik kreeg de bouwbegeleiding van deze 110 x 11,45 type C tanker. Een uitdaging die je maandenlang bezig houdt. Niettemin, met het VEKA-team werk je met plezier. Ook met Peter die in deze tijd nogal wat op z’n bord krijgt, was er goed contact.’
De stress voor de start ging aan mij voorbij, hoewel EBIS dat nog even tackelde, want hoewel de lijst veiligheid bevordert, zitten er wat mij betreft te veel “hoe maak je het ondernemers moeilijk”-onderwerpen in. Van nature heb ik meer de filosofie van veilig en comfortabel werken! Niettemin, wanneer zo’n Aladin er als een perfect schip bij ligt, denk je bij jezelf: pet af.
Voor het geval UBTC nog eens uitbreidt, heeft VEKA een goede kaart in handen!

Spelevaren
De Aladin is een standaardtanker met bunkergiek en heeft behalve dat hij glanst van moderniteit en duurzaamheid geen verrassingen. De 1600 pk Mitsubishi voortstuwing door Koedood geleverd zorgt ervoor dat de Aladin geen achterblijver is. Van der Velden-roeren en de kopschroef van Verhaar manoeuvreren. Het is spelevaren volgens de tijdelijke kapitein Roelse.
Aan het leidingwerk met twee Bornemann-pompen van EPS hangt eveneens een VEKA-label. Bij het leeg pompen blijft er nauwelijks een liter restolie in de tank. Elektriciteit werd gerealiseerd door Werkina. Hoogendoorn Scheepstimmerbedrijf timmerde de wens betreffende karakter en stijl van de opdrachtgever in de Aladin. De verblijven en keuken hebben een praktische, originele uitvoering met accent op functie en comfort voor de bemanning. Thuis zijn aan boord is een filosofie die hout snijdt.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -