Binnenschepen die in de haven van Antwerpen willen afmeren of ontmeren, moeten vanaf 1 augustus gebruik maken van marifoonkanaal 60 (‘Meldpunt Dokken’) om dat te melden. De meldingen van de ligplaatsen bij de terminals in het Deurganckdok, aan de Europa- en Noordzeeterminal en aan de Scheldesteigers Linkeroever, die nu nog via kanaal 60 gebeuren, schakelen vanaf 1 augustus over naar marifoonkanaal 2 van de afdeling Havenrechten.
Het Antwerpse Havenbedrijf neemt deze maatregelen om het overzicht op de binnenvaart in het havengebied te verhogen. "Het opstellen van de meest vlotte en veilige op- en afvaartplanning met minimale wachttijden voor de scheepvaart is een van de uitgangspunten van het scheepvaartmanagement in de haven van Antwerpen. Apics 2, het nieuwe haveninformatiesysteem dat op 1 mei werd ingevoerd, helpt deze belangrijke uitdaging te visualiseren door een accuraat beeld te geven van de haven en de vaartuigen die er verblijven."
Complex
Omwille van de intensieve verhaalbewegingen in de haven is de binnenvaart echter een complex gegeven. "Met de invoering van de AIS-verplichting op 1 januari 2012 werd al een eerste initiatief genomen ter verhoging van de zichtbaarheid van de binnenvaart", aldus havenbedrijf Antwerpen. "AIS maakt het immers mogelijk binnenvaartschepen nauwgezet op te volgen en het draagt bij tot een gerichtere communicatie en een verhoogde veiligheid."
Registratie
In Apics 2 werd de basis gelegd om in de toekomst alle binnenvaartbewegingen op te volgen. "Zo zijn specifieke functies voorzien om de algemene veiligheid en zichtbaarheid van de binnenvaart te optimaliseren. Daarom wordt er met marifoonkanaal 60 (het zogeheten ‘Meldpunt Dokken’) een uniek kanaal gecreëerd waarop binnenschepen de meldingen inzake meren en ontmeren in de haven van Antwerpen laten registreren."