- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwManouk III: lagere kruiplijn dan zusterschepen

Manouk III: lagere kruiplijn dan zusterschepen

- Advertentie -

Delen

De familie A. Molewijk uit Terneuzen liet in 2004 de 3056 ton metende tanker Manouk afbouwen bij Den Breejen. Het schip van 110 x 11,45 meter heeft een diepgang van 3,73 meter. Vier jaar later volgde de Manouk II en werd de vloot uitgebreid met 2954 ton. Deze tanker met dezelfde afmeting en een diepgang van 3,60 meter werd afgebouwd bij VeKa. In maart 2010 werd door VeKa aan de loskade in Werkendam de Manouk III overgedragen aan vader en zoon Molewijk. Wederom een dubbelwandige tanker van 110 x 11,45 meter, maar nu met een diepgang van 3,30 meter. Dat betekent niet alleen een uitbreiding van de vloot met 2992 ton, maar door de geringe kruiplijn ook een uitbreiding van het vaargebied.

In de machinekamer staat een 6 cilinder ABC-motor van 1500 pk bij 800 toeren.

In de machinekamer staat een 6 cilinder ABC-motor van 1500 pk bij 800 toeren. Die is geplaatst en aangesloten door SKB uit Werkendam, dat garant stond voor de complete technische inrichting van de machinekamer op het achterschip en de vloeren in de machinekamers op het voor- en achterschip.

Snelheid en organisatie
SKB was vorig jaar betrokken bij de afbouw van 23 schepen. Opdrachtgevers waren onder andere Den Breejen, De Waal, TeamCo, Jooren, Neptunus (werkschepen) en VeKa. Een deel van de bij andere werven afgebouwde schepen, was verkocht door VeKa. Ook voor dit jaar is de orderportefeuille dermate gevuld dat ze bij SKB geen reden tot klagen hebben.
Projectleider namens SKB op zowel de Manouk II als de Manouk III was Ron Göbel. Hij kijkt terug op een prettige afbouwperiode. “Vader en zoon Molewijk weten wat ze willen en hebben duidelijk verstand van zaken. Er was een wederzijds vertrouwen en daardoor was onze samenwerking gewoon perfect. Met de SKB-mannen hebben we de klus geheel volgens de planning en tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers geklaard”, aldus een contente Ron Göbel. De tanker was turnkey besteld bij Veka, die vervolgens de opdracht voor de inbouw van de machinekamer in de vertrouwde handen van SKB legde.
Göbel vervolgt zijn verhaal: “De kracht van onze organisatie is de snelheid en de organisatie; daarmee heb je al 50 procent van een inbouw voor elkaar. Met de projectleider van VeKa maken we een planning en leggen de datum van de IVW-proefvaart vast. Wij hebben altijd onze beloften waargemaakt en exact volgens de afgesproken planning geleverd. In de praktijk blijkt dat VeKa ons daardoor blindelings vertrouwt.”

Geen geheim
“De lijnen met onze binnendienst zijn heel kort. Zodra wij het pompsysteem hebben ingemeten en de schetsen gemaakt, wordt op kantoor een planning gemaakt. De gehele afbouwperiode overleggen wij met één contactpersoon, die exact weet waar wij mee bezig zijn. Mocht een voortstuwingsmotor een keer later dan gepland geleverd worden, dan zorgen wij er met voorbereidende werkzaamheden en prefab voor dat de geplande IVW-proefvaart toch kan plaatsvinden. Alle medewerkers van SKB, van machinebouwer tot directielid, hebben op de werkvloer gestaan. Daardoor heeft de binnenscheepvaart geen enkel geheim voor ons.”

Ook deze Manouk gaat varen voor Tankfracht. Voornamelijk met mineralen en lichte chemicaliën. Kampers Pompservice uit Puttershoek leverde de twee ballastpompen: een Houttuin en een Veneroni met injector. MarFlex leverde de acht cargopompen met een capaciteit van 100 kuub per uur, terwijl Zwets Werkendam (een volle dochter van SKB) de overige pompen leverde.
SKB en Zwets werken nauw met elkaar samen. Beide bedrijven hebben passie voor hun vak, verstand van zaken en leveren kwaliteit. Groot voordeel is dat de bedrijven zich onder één dak bevinden, waardoor de lijnen zeer kort zijn en expertise en vakmensen met elkaar uitgewisseld worden.
De door projectleider Ron Göbel aangehaalde trefwoorden snelheid en organisatie gelden ook voor Zwets. Familie Molewijk kwam er bij de afbouw van de Manouk III achter dat flexibiliteit, snel en adequaat handelen de mensen van SKB en Zwets in het bloed zitten. Het casco kwam bijna een jaar later in Nederland aan dan waarop gerekend was. De medewerkers van VeKa, SKB en Zwets zorgden ervoor dat iets van de verloren tijd is ingehaald.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -