- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwWestra: roots ut Kollumerzwaag

Westra: roots ut Kollumerzwaag

- Advertentie -

Delen

We melden ons bij de 10-jarige matroos (‘onder de gage’) Robin Westra. Hij is bezig met een verfklusje op het trunkdek. In de vakantie is hij graag bij zijn vader aan boord om te klussen. Robin adviseert ons even geduld te hebben; zijn pa zal zo wel opduiken. “Word jij schilder”, vragen we. "Als ik twaalf ben, ga ik naar de Maritieme Academie in Harlingen. Mijn broer Rutger-Jan (18, red.), zit er ook op. Je kan er intern leren of vanaf thuis". Robin ziet nog wel. Dat hij kapitein wordt is zeker. In het Fries: in knaep ut’e kop fan heit snien.

Robin Westra, matroos aan boord van de Julia. (foto’s Johan de Witte)

"Ofschoon de Westra-roots al vier generaties naar een 48 ton grote stijlsteven lopen, mocht mijn broer Rudi van onze vader geen schipper worden”, zegt Andries Westra met licht Kollumerzwaags accent. “Stratenmaker werd hij. Later kon ik hem bewegen om aan te monsteren op de eerste Julia. Rudi kwam letterlijk van de straat op het water als lichtmatroos, werd schipper en is nu mijn zakenpartner. We hebben het samen naar de zin en dat vind ik nou mooi.”
"En nu we toch bezig zijn, Joachim van Tuinen, is een vriend en motor achter ons bedrijf. Eric Gret, oude bekende die zich heeft bewezen in de scheepbouw, was als projectleider van deze nieuwe Julia zeer waardevol."

Bewezen concept
We zijn aan boord van het 86 x 9,50 meter en 1550 ton grote mts Julia. Het casco is op de werf van Gebr. de Jonge in Kladovo (Servië) van een bekende tekening gebouwd en door De Groot Motoren volgens bewezen concept uitgevoerd. Het schip is gerealiseerd door een combinatie van genoemde firma’s: International Shipping Combinatie.
Achter de tanker Robin en Emma van Westra Schiffahrt in Elsfleth staan Andries Westra en directeur Rudi Westra. Andries is directeur van Julia’s eigenaar Westra Scheepvaart uit Kollumerzwaag. Door lange samenwerking bestaat er een goede relatie met Fluvia Tankrode, die reeds jaren zorgt voor lading.
De Julia heeft een Cummins-voortstuwing. Pompmotor en aggregaten zijn van hetzelfde merk. De kopschroef – in afbouw bij De Groot – heeft natuurlijk een Ballegooy-label. De twee pompen zijn Bornemanns van EPS met Hoveko-tankmeetsysteem. Alphatron leverde apparatuur. Met name Tresco Engineering in combinatie met AIS geeft veiligheid – evenals vaarplezier! De jongens van Holster Scheepsbetimmeringen waren de makers van comfort.

In zijn sas
Behoudens dat geijkt equipement is gebruikt, waarbij het accent op praktisch, duurzaam en veiligheid ligt, is het een perfect functionerende standaardtanker waar Andries Westra gepast mee in zijn sas is. Kijkend naar de bouwkwaliteit is waardering op zijn plaats voor de reorganisatie van de enorm grote werf in Kladovo, die resulteerde in een sprong van nul tot bovengemiddelde kwaliteitsbouw. Een prestatie die op het conto geschreven kan worden van Gebr. de Jonge en Radu Ardelean.

Marjan, de partner van Andries, die overigens binnenkort als beëdigd makelaar het Westra Scheepsmakelaarskantoor in Kollumerzwaag op koers houdt, zwierde bij de doop in Kladovo de champagnefles aan de steven voorbij. Tot grote hilariteit van de aanwezigen. Andries: "We beschouwden het als geluk. Daarna werd het nog onvergetelijk gezellig. Mooie tijd."

Schipholvloot
In 1995 gestopt met droge lading werd Andries aflosser op de Schipholvloot. Nedlloyd-directeur Van Wijngaarden ontbood hem bij gelegenheid eens op kantoor: of hij geen interesse had een 1100 tons-tanker te kopen? Andries noemde hem Julia en voer vijf jaar via Gouda naar Schiphol, voordat hij het schip omwisselde voor een 3000-tonner.
De volgende zeven jaar lag zijn koers via het Amsterdam Rijnkanaal, opnieuw met kerosine voor de luchthaven. Er was een jaar dat hij 180 reizen in zijn journaal schreef. Op het mts Julia bleven de motoren op temperatuur!
Met de filosofie dat niets blijft zoals het is, verkocht hij zijn tanker om het drogeladingkoppelverband Rela van Gebr. de Jonge te kopen. Hij voer er één jaar mee op Basel voor De Korte en verkocht hem in 2007. Daarna de makelaardij in!
Reizen heeft Andries altijd al geïnteresseerd. Geschiedenis en verschillen in culturen fascineren hem, en dan bedoelt hij niet Den Uil of Kok. Wanneer je als VVD’er bijvoorbeeld te lang door Oost-Europa sjouwt, maak je een slag naar links en begin je dingen weg te geven. Het kruipt onder je huid. Balans vinden vergt praktisch evenwicht! Als je beseft dat je niets mankeert, ben je immers miljonair.

Vast in Lille
Op het moment van dit interview blokkeren de Franse collega’s in Lille de vaarweg voor de Robin. Ondanks zijn solidariteit met de stakenden en sympathie voor de vechtlust van Franse en Belgische schippers voor hun voortbestaan, zouden ze zich volgens hem toch moeten realiseren dat met het ophouden van een lege tanker vanaf Duinkerken op weg naar Rotterdam, geen winst valt te behalen. Sterker nog: juist in deze economische crisis kom je met stilliggen in rap tempo van zwarte in de rode cijfers. Andries Westra – begonnen met droge lading via de beurs – weet dat de kop boven water houden moeilijk is en hij hoopt dat de economische verhoudingen in het vervoer zich voor iedereen snel zullen normaliseren.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -