- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNew York goedgekeurd voor estuaire vaart

New York goedgekeurd voor estuaire vaart

- Advertentie -

Delen

Bij Smits Machinefabriek is in opdracht van M en M Shipping van de Antwerpse familie Maes de 4200 ton metende bunkertanker New York afgebouwd. Smits heeft een uitstekende naam opgebouwd op het gebied van de afbouw van tankers, maar deze opdracht was voor de werf toch een pittige klus. De versterkte tanker New York moest namelijk geschikt zijn voor de estuaire vaart en dat betekende dat er moest worden voldaan aan de strenge technische eisen van onder andere het Certificaat van Onderzoek voor de Rijn en het Zeewezen.
De Belgische autoriteiten zijn de enige die het aanvullende certificaat voor de estuaire vaart af kunnen geven. De medewerkers van Govert Smits hebben de klus tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers geklaard. Deze bunkertanker wordt toegevoegd aan de vloot van Victrol. Dit bedrijf, gefocust op de bunkermarkt, beschikt over een vloot van circa dertig schepen met een totale capaciteit van zo’n 90.000 ton.

Estuaire vaart
Onder estuaire vaart in België wordt verstaan een niet-internationale reis met een versterkt binnenschip over de Noordzee langs de kust van België, op de route tussen de Belgische havens van Oostende en Zeebrugge en de monding van de Westerschelde. Nederland kent geen estuaire vaart. Op verzoek van leden heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart een brief aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gestuurd en daarin verzocht om ook in ons land aanvullende eisen en regels te ontwikkelen voor binnenschepen waarmee estuaire vaart langs de kust van Nederland toegestaan is.

De New York is afgebouwd bij Smits Machinefabriek. (foto’s Jan Hoek)

Als onderbouwing van dit verzoek zijn veiligheids- en milieuvoordelen genoemd. Er is sprake van een toenemende stroom van oliehoudende producten die tussen de noordelijke en zuidelijke zeehavens in Nederland worden vervoerd. Nu vindt dit transport plaats via de binnenwateren. Het verzoek is dit mede plaats te laten vinden door binnenvaartschepen die geschikt zijn voor estuaire vaart. Een van de voordelen is dat door de onbeperkte diepgang met een gelijke hoeveelheid brandstof en uitstoot meer tonnen vervoerd kunnen worden.
Ook het transport van containers van Maasvlakte II naar bijvoorbeeld Antwerpen zou in de toekomst via de estuaire vaart mogelijk moeten zijn, vindt het CBRB. Nu dient de schipper te voldoen aan de (kostbare) SOLAS-eisen, die verplicht zijn bij een internationale reis. Bijkomend voordeel van estuaire vaart is dat er minder gebruik gemaakt hoeft te worden van bruggen en sluizen.
Zolang V&W nog geen aanvullende eisen en regels heeft opgesteld, kunnen alleen de Belgische autoriteiten een aanvullend certificaat voor de estuaire vaart afgeven, zodat het is aan te bevelen een dergelijk schip onder toezicht van de Belgische autoriteiten af te laten bouwen. Daarbij is het een prettige wetenschap dat Smits Machinefabriek ervaring heeft in de bouw van dit type versterkte binnenvaartschepen.

Nieuwe afbouwkraan
Afgelopen jaar leverde Smits Machinefabriek zeventien schepen op. Dit jaar zijn al vier schepen, waaronder de New York, overgedragen aan de eigenaars. De orderportefeuille voor dit jaar is gevuld met de afbouw van tien tankers, van 110 tot en met 135 meter. Van oudsher bestaat circa 85 procent van de werkzaamheden bij Smits uit de afbouw van tankers.

Smits heeft een nieuwe kraan geplaatst op de voormalige IJsselwerf.

Het qua model hogere en zwaardere casco van de New York kwam in twee gedeelten vanuit China aan en is in Geertruidenberg door Nederlof aan elkaar gezet. De bunkertanker van 125 x 11,45 meter beschikt over twaalf tanks met een totale inhoud van 4560 kuub. De zes laad-/lospompen (Bornemann) hebben een capaciteit van 200 kuub per uur elk.
Smits Machinefabriek stond garant voor de complete afbouw. Daarvoor beschikt de werf over een afbouwkade van ongeveer 300 meter. Op de kade staat sinds kort een nieuwe afbouwkraan met een capaciteit van 14 ton. Haaks daarop staat nog de bestaande kraan die een capaciteit heeft van 80 ton. Deze kraan behoorde tot de inventaris van de IJsselwerf, maar was in niet al te beste conditie achtergelaten. Govert Smits heeft de kraan na een fikse investering weer tot leven gebracht. Er is weer volop beweging op de werf en met de afbouw van nog tien tankers zal dat voorlopig zo blijven.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -