Laatste Limburgse brug Albertkanaal is op hoogte

0
De nieuwe brug in Viversel wordt op haar plaats gelegd. (foto De Vlaamse Waterweg)

De Vlaamse Waterweg houdt de vaart erin met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. In het weekend van 10 en 11 december is de nieuwe stalen boogbrug in Viversel (Heusden-Zolder) geplaatst. Dit is de laatste brug in Belgisch Limburg die moest worden aangepakt.

“De invaaroperatie was geen alledaagse operatie. Met de nodige precisie werd de boogbrug van 2.800 ton op haar definitieve plaats gelegd”, vertelt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De brug wordt nu verder afgewerkt zodat ze zonder tegenslagen nog vóór de kerstvakantie open kan voor het verkeer.”

Het werk wordt uitgevoerd door Stadsbader voor een totaalbedrag van 7 miljoen euro. Het project wordt mede gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility. 

Vierlaags containervaart

Het verhogen van de brug en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal is onderdeel van de opwaardering van het Albertkanaal. Het gaat om het verhogen van alle bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 meter. Inmiddels zijn 59 van de 62 bruggen al verhoogd. De laatste drie bruggen zijn in de uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen.

“Ook de brug van Viversel was te laag om doorgang te bieden aan de binnenvaart van de toekomst. De hogere nieuwe stalen boogbrug van 123 meter lang voldoet aan alle noden van deze tijd. Met een hogere doorvaarthoogte van 9,10 meter garandeert ze vlot scheepvaartverkeer. Zo wordt het Albertkanaal voor bedrijven een nog aantrekkelijker alternatief voor het transport over de weg en kunnen we meer en meer vrachtwagens van de weg halen”, benadrukt Lydia Peeters.

“De nieuwe brug biedt ook comfort aan de weggebruikers. Het gemotoriseerd verkeer krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook. Met brede afgescheiden fiets- en voetpaden wordt de brug een pak veiliger en comfortabeler.” 

Opschuiven

De nieuwe brug wordt stroomafwaarts vlak naast de bestaande brug gebouwd. Begin oktober is de oude brug afgebroken. De nieuwe brug was al gebouwd zodat ze gebruikt kon worden als tijdelijke omleidingsweg tijdens de werkzaamheden aan de bruggen van de E314. In het tweede weekend van december schoof de boogbrug 400 meter op, naar haar definitieve plek.

(foto De Vlaamse Waterweg)

“Om 22.00 uur op zaterdagavond is de aannemer gestart met de voorbereidingen voor het invaren van de stalen boogbrug”, blikt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, terug. “Eerst is de brug voorzichtig gepositioneerd op het ponton. Geen sinecure als je weet dat deze brug in totaal 2.800 ton weegt. Zondagmorgen is het ponton dan richting de nieuwe landhoofden aan de Westlaan in Viversel gevaren waar ze op haar plaats is gelegd. Omstreeks 13.30 uur was de operatie afgerond.”

Nu de brug op haar plaats ligt heeft de aannemer nog twee weken nodig om de wegaansluitingen af te werken. Vóór het kerstverlof zal de nieuwe brug van Viversel terug open zijn. Daarna worden de jaagpaden en taluds verder afgewerkt. Ook de tijdelijke landhoofden aan de snelwegbruggen worden verwijderd.

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.