Nog achttien bruggen en sluizen vanuit Tilburg bediend

0
Sluis Helmond. (foto Rijkswaterstaat)

Half december was de vervanging van de nieuwe bedienings- en besturingssystemen van Sluis Helmond klaar. Dat was de afronding van het project om van achttien beweegbare bruggen en sluizen in de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal de systemen te vernieuwen.

Negen maanden eerder (in april 2021) was Istimewa Elektro in opdracht van Rijkswaterstaat gestart op Sluis I en Sluis II in het Wilhelminakanaal. Er waren al langere tijd storingen op de Brabantse vaarwegen. Ze werden vooral veroorzaakt door de verouderde automatiseringssystemen waar achttien objecten nog op draaiden.

Met de werkzaamheden wil Rijkswaterstaat de beschikbaarheid van de Brabantse kanalen verbeteren, “totdat de bediening- en besturingssystemen van alle op afstand bediende objecten in de Brabantse en Midden-Limburgse kanalen, grootschalig aangepakt gaat worden”.

Bediening op afstand

Na de ingebruikname van de grote bediencentrale in Tilburg in 2016 maakte Rijkswaterstaat nog gebruik van drie kleinere bediencentrales in Helmond, Schijndel en Oosterhout. Die stuurden de achttien beweegbare bruggen en sluizen in het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart aan. Vanaf nu gebeurt de bediening daarvan objecten ook vanuit de Bediencentrale Tilburg.

De komende maanden vinden nog afrondende werkzaamheden plaats. Onder andere in de bediengebouwen Helmond, Schijndel en Oosterhout. Die blijven namelijk bestaan om lokale bediening mogelijk te maken indien dat noodzakelijk is.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.