- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKVB Calisto/Calisto I: groot en sterk

KVB Calisto/Calisto I: groot en sterk

- Advertentie -

Delen

De lezers aan de wal die het fijne willen weten over de betekenis van een kruiplijn in combinatie met de juiste hoeveelheid lading hadden enkele dagen terug een bezoekje moeten brengen aan het Rijn-Hernekanaal ter hoogte van de sluis bij Wanne-Eickel. Ze hadden daar met eigen ogen kunnen zien hoe weinig centimeters speling de brug biedt aan de 4,50 meter hoge kruiplijn van het koppelverband Calisto van H. Bruinsma Transport.

In een halve maan-opstelling zijn alle schermen overzichtelijk opgesteld om spiegelvrij te kunnen worden bekeken. (foto’s Hans Heiligers)

In IJmuiden heeft de Calisto/Calisto I een lading kolen ingenomen die daar zijn bestemming heeft. Net als de Leendert Sr uit Werkendam ligt het koppelverband te wachten tot de Duitsers beginnen met het lossen. Het is toch al weer zo’n twaalf uur terug dat de Calisto hier aankwam. Voor ons betekent het dat er tijd is om een een rondje over het schip te doen; de bak ligt verderop door de sluis.

Zwarte consoles
Het schip heeft een tonnenmaat van 2936 en meet 99 x 11,45 x 3,60 meter. De tonnenmaat van de bak is 2672. De afmetingen daarvan zijn 84 x 11,45 x 3,60 meter. De combinatie is ontworpen door VeKa en werd gebouwd op de VeKa-werf Lodenice Nova in Melnik (Tsjechië). Bij het ontwerp is met een behoorlijk schuin oog gekeken naar de Vrido en de Leendert Sr.
De combinatie oogt groot en sterk. Daartoe op het idee gebracht door een flinke plensbui besluiten we eerst het stuurhuis aan te doen. Het is onder de hoogste klasse van Lloyds gebouwd door Kampers.
Van de inrichting van het stuurhuis heeft Holster Timmerbedrijf weer iets moois van gemaakt. Twee zwarte consoles die afgeleverd zijn in zijdeglans zijn met instrumenten en de bediening binnen handbereik vanuit de stuurstoel. In een halve maan-opstelling zijn alle schermen overzichtelijk opgesteld om spiegelvrij te kunnen worden bekeken.

Aan stuurboordzijde van het stuurhuis is een ruime, gezellige bank met een groot tafelblad in dezelfde kleur. Het bureaublad en de kantoorruimte bevinden zich aan de andere zijde. Rondom is veel kastruimte. De vloerbedekking is geheel in stijl; er is gekozen voor hoogpolis zwart tapijt. En dat steekt mooi af bij de trap naar de woning, want die is uitgevoerd in wit. En volgens Dik den Hollander Interieur is er naast het zwart beneden ook nog meer gekozen voor veel wit.

Voldoende ruimte
Als we even later afdalen naar de machinekamer dan zien we daar twee grote jongens uit Hendrik-Ido-Ambacht. Arie Koedood leverde aldaar twee Mitsubishi’s MB16R die ieder 1700 pk leveren bij 1600 toeren. In de royale machinekamer staan ze absoluut niet in de weg; er is voldoende ruimte.
Om de gezamenlijke krachten op de juiste wijze te kunnen aansturen leverde Van der Velden Marine Systems een stuurpaneel (SP2525), een roeraandrijving (4 DWKK6080-75), en vier roeren (HD220). Voor de smering zorgt een Van der Velden-vetsmeerapparaat (type 3000-R8).
Scheepsreparatiebedrijf J. Oudakker heeft de boegschroefinstallaties geleverd. Volgens hem was het voor Hessel Bruinsma geen moeilijke keus. Op zijn vorige schip Almenum uit 2002 had hij zo’n zelfde installatie. Oudakker plaatste twee boegschroefinstallaties van het type OBS 500-700. Volgens Oudakker een ideale combinatie voor dit koppelverband. De boegschroeven leveren per stuk ruim 6300 kilo stuwkracht. Ze worden ieder aangedreven door een Mitsubishi van 750 pk die eveneens afkomstig zijn uit Hendrik-Ido-Ambacht.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -