- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNieuw vlaggenschip voor Van Esch-SSL

Nieuw vlaggenschip voor Van Esch-SSL

- Advertentie -

Delen

Burando Maritime Services in Rotterdam verleent vele maritieme logistieke diensten. Het doet dat met twee divisies. FTS Hofftrans met een vlootcapaciteit van 60.000 m3 en Service Terminal Rotterdam met een opslagvolume van bijna 200.000 m3 behoren tot Burando Oil Logistics. Deze onderneming heeft daarmee een stevige positie in het vervoer en de opslag van zware stookolie. De overige maritieme dienstverlening geschiedt door de ondernemingen International Slop Disposal, Fendercare Benelux, Ecoscrub Solutions, Burando Customs Services en Van Esch-SSL. Deze ondernemingen hebben hun plaats binnen de andere divisie: Burando Maritime Logistics.

Een goed uitgerust kraanschip met een grote snor voor zijn boeg.

Onlangs is aan de vloot van Van Esch-SSL (VES) een nieuwbouwschip toegevoegd: de Cranebarge 4. Bij de toelichting op de bouwplannen aan Jooren in Werkendam zal Van Esch-SSL ongetwijfeld zijn bedrijfsprofiel hebben geschetst en de rol die Cranebarge 4 daarin moet spelen. Hoewel Van Esch-SSL juridisch in 2008 het levenslicht zag door het samenvoegen van de bedrijven van Van Esch en Ships Spares Logistics, gaat de geschiedenis van de logistieke activiteiten van de ondernemingen toch zeker terug naar het jaar 1964. Leuk om te vermelden is dat een voormalige directeur van Van Esch, Louis van Beesd, ruim vijftien jaar terug de onderneming SSL is gestart en door de fusie weer op de thuisbasis terugkeerde. En dat met veel genoegen.

Douane-entrepots
De activiteiten bestaan uit het ontvangen van orders van reders en scheepsagenturen. Van daaruit wordt er op de locatie aan de Bunschotenweg een aanvang gemaakt met het verzamelen en de opslag van goederen die uitgeleverd moeten worden. De aard van de opgeslagen goederen is gevarieerd. Er kan een order komen die is opgebouwd uit diverse bestellingen, zoals proviand, verf, chemicaliën, motoronderdelen, smeermiddelen. Er kijkt ook niemand vreemd op als ergens een complete radarinstallatie moet worden bezorgd of een laadarm voor een terminal.
Voordat de goederen gezamenlijk worden afgeleverd blijven ze in opslag. Vanzelfsprekend zijn er voor de verscheidenheid aan producten daarop afgestemde opslagfaciliteiten. Gekoelde of diepgevroren proviand vraagt een andere behandeling dan de opslag van smeermiddelen. Voor drank, rookwaren en tal van andere goederen beschikt Van Esch-SSL over douane-entrepots. De goederen vinden hun weg naar de afnemers over de weg, per luchtvracht en hoofdzakelijk via de vloot van Van Esch-SSL.

Niet nerveus
Op het terrein aan de Eemhaven beschikt men over ruime mogelijkheden om met intern transport of een grote walkraan de goederen aan boord te plaatsen van één van de vier kraanschepen. De schepen brengen de goederen daarna aan boord van de zeeschepen. Dat kan een coaster zijn maar net zo goed een VLCC (Very Large Crude Carrier). De kraanschepen varen niet slechts bij goed weer maar ook als het weer iets minder is, vindt de dienstverlening doorgang. Voorwaar geen koud kunstje om een zware pallet met de kraan zo’n 30 meter hoger aan boord te zetten.

Holster krijgt van de bemanning een compliment voor het mooi betimmerde stuurhuis. (foto’s Hans Heiligers)

Routiniers Christiaan van de Pol (kapitein) en Gerard Troost (stuurman) trekken een klein stukje van de schouders op en worden daar absoluut niet nerveus van. Ze hebben al vaker met dat bijltje gehakt. Niet alleen de wind maar ook golfslag van passerende zeeschepen kan hun werk op een vervelende manier nadelig beïnvloeden. Als het echt nodig is hebben ze nog nooit tevergeefs een beroep gedaan op de verkeersleiding die dan het verzoek doet aan de grote jongens om eventjes rustig aan te doen bij hun losplaats, zodat het op die manier nog nooit tot problemen heeft geleid.
De mannen vinden het wel gaaf dat ze met de nieuwe ‘vier’ mogen varen. Het is een betrouwbaar werkschip dat met ruim voldoende certificaten de werf van Jooren in Werkendam heeft verlaten. Het is daar volledig gebouwd, naar een eigen ontwerp van Jooren.

Volvo Penta
De Cranebarge 4 is herkenbaar geschilderd in de bedrijfskleuren waarmee ook de schepen van FTS Hofftrans en International Slop Disposal zijn uitgerust. Het kraanschip meet zo’n 250 ton, heeft een lengte van 42,00 meter, een breedte van 9.00 meter en de diepte is 2,10 meter.
TM uit Werkendam heeft op het schip een hydraulische kraan geplaatst van 30 meter met daarop nog een jip van 3 meter. Het hijsvermogen varieert van 3.000 tot 5.000 kilo. Het schip heeft brede gangboorden en de ruimen zijn afgedekt met rvs schuifluiken (Blommaert).
Ook de machinekamer herbergt veel kwaliteit. Als hoofdmotor werd een Volvo Penta van 600 pk geplaatst. Ook in de machineruimte van het voorschip vinden we een door Visscher Scheepsreparatie geleverde Volvo Penta. Die heeft een capaciteit van 300 pk en verzorgt de aandrijving van de Van Ballegooy-boegschroefinstallatie.
Er is een generator van 163 kVA voor de kraan en het boordnet. Een andere generator van 60 kVA levert behalve het boordnet ook de voeding voor de koelcontainers in de ruimen. Holster krijgt van de bemanning nog een groot compliment mee voor het mooi betimmerde stuurhuis; ze zijn er zeer content mee.

Als we de Cranebarge 4 een half uurtje later ter hoogte van het Delta Hotel richting Botlek zien varen, zien we een goed uitgerust kraanschip met een grote snor voor zijn boeg. De bemanning gaat met veel plezier de zeehavens van het ARA-gebied aandoen. Het besluit voor verdere uitbreiding van de vloot en de dienstverlening in andere dan Rotterdamse havens is een antwoord op de groeiende vraag uit de klantenkring.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -