Dacht je ook dat de klimaatverandering een soort millenniumbug zou zijn? Hoop geschreeuw en weinig wol. Laten we er maar over zwijgen; het waait vanzelf over. Niet dus.
Nadat aanvankelijk mede onder zware druk van de fossiele brandstoffen-lobby tientallen jaren de ontkenning van het probleem overheerste, kwamen we langzaamaan tot het besef dat er iets aan de hand was. Gletsjers werden steeds kleiner, begonnen veel harder te smelten dan we gewend waren en die arme ijsberen op de Noordpool moesten wel erg hard zwemmen en van ijsschots naar ijsschots springen om nog een zeehond te verschalken. En er waren meer orkanen dan normaal.
Maar ja, de natuur heeft nu eenmaal kuren. En wat dan nog, dan verschuift het klimaat een stukje? Big deal. Dan wordt het hier net zo lekker warm als in Frankrijk. Ik hoor nog Maarten van Rossem zeggen dat het wel zielig is voor die mensen die hun leven lang hebben gespaard voor een huisje in de Provence terwijl ze net zo goed hier hadden kunnen blijven.
En als er al iets in de natuur verandert, dan is dat toch helemaal niet gezegd dat wij daar iets aan kunnen doen? Dat beetje kooldioxide dat wij de lucht in blazen, maakt toch niks uit? 0,03 procent van de lucht wordt 0,04 procent.
Intussen begrijpt het gros van de mensen dat de snelheid waarmee de opwarming van de aarde plaatsvindt, niet natuurlijk kan zijn. Er is meer aan de hand. De echte eyeopener zijn de bosbranden, in Zuid-Frankrijk, in Californië en helemaal absurd die vuurhaarden in Oost-Australië, die al meer dan twee maanden branden en waarvan het eind nog niet in zicht is.
En we doen er niets aan. 25.000 vertegenwoordigers van zo’n beetje alle landen op de planeet komen bijeen en besluiten de volgende keer verder te praten, alsof ze op kroegentocht zijn. Ik geloof niet dat de mensheid door de klimaatverandering zal uitsterven (zoals sommigen beweren) maar echt leuk wordt het niet als straks honderden miljoenen mensen op drift raken wegens droogte en overstromingen.
Voor de binnenvaart is deze ontwikkeling een kans, want door de schaalgrootte van de schepen (ook de kleine) draagt deze vorm van transport veel minder bij aan de klimaatverandering dan andere transportvormen, zelfs zonder zelf te vergroenen. Een kleine kans voor de planeet, maar een groot voorbeeld. Het is bijna onfatsoenlijk om te willen profiteren van die dramatische gebeurtenissen. Toch moet je het doen, want daar hebben we allemaal wat aan. En niet wachten tot je het cadeau krijgt, binnenvaart, want het is het klimaat waar het om gaat.