De derde oeververbinding in Rotterdam moet een tunnel worden. Dat stelt het Omgevingsberaad, dat “met verbazing” kennis heeft genomen van de bekendmaking eind september door het Rotterdamse gemeentebestuur dat het toch voor een brug gaat. Dat had het advies van het Omgevingsberaad niet afgewacht. Op 10 november bespreekt Rotterdam het voorstel in Den Haag. Dan wordt duidelijk of en hoeveel geld het kabinet wil meebetalen.
Het Omgevingsberaad bestaat uit diverse organisaties en belangengroeperingen die belang hebben bij of worden geraakt door de plannen. Namens de binnenvaart maakte Koninklijke Binnenvaart Nederland er deel van uit. Andere leden zijn onder meer evofenedex, de ANWB, de Fietsersbond, bewonersverenigingen en VNO-NCW West. Van hen vinden alleen de ANWB en de Fietsersbond een brug geen probleem.
Veiligheid
Nautisch “onderzoek maakt duidelijk dat alle vijf onderzochte brugvarianten nautisch niet veilig te passeren zijn door maatgevende schepen onder maatgevende condities”, schrijft het Omgevingsberaad. Mocht besloten worden tot één van de brugvarianten, dan zullen forse maatregelen nodig zijn om de veiligheid van het scheepvaartverkeer te kunnen garanderen, “en om zo de achterlandverbindingen (die in het rijksbeleid zo belangrijk worden geacht) en de gewenste modal shift (eveneens een doelstelling van het Rijk) naar de verre toekomst toe veilig te stellen c.q. te kunnen bewerkstelligen”.
Het gaat dan om zijn verkeersregels op het water, die normaliter alleen worden ingezet bij tijdelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld als er werkzaamheden aan de vaarweg worden uitgevoerd. Maar waarschuwt het Omgevingsberaad: “Deze tijdelijke maatregelen brengen altijd ook weer nadelen met zich mee en zijn niet bedoeld om op de vaarweg, die voor de allergrootste schepen open staat, een nautisch onveilige situatie permanent te compenseren. Zeker niet in een druk bevolkt gebied als Rotterdam.”
CCR-voorschrift
Het advies maakt ook nog melding van de voorschriften van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart: nieuw aan te leggen bruggen dienen te worden uitgevoerd zonder pijler in de vaarweg.