Inventarisatie van schade

0

Vanmiddag spraken vertegenwoordigers van Kantoor Binnenvaart en CBRB met elkaar over een gezamenlijke inventarisatie van de schade die de vloot heeft opgelopen als gevolg van de lange stremming door de Waldhof. Directeur Erik van Toor van KB had het CBRB daartoe uitgenodigd. “Ik hoop dat we iets voor elkaar kunnen krijgen in de vorm van een schadevergoeding namens de overheid”, zegt hij. “Veel schippers die bij onderlinge verzekeringen zijn aangesloten, ontvingen van hun P&I-verzekering na vier dagen voor eigen rekening liggen twintig dagen lang een kwartje per ton per dag. Dat is niet toereikend en bovendien gaat volgend jaar daardoor de premie omhoog. Zo werken onderlinges nu eenmaal.”

1,6 miljoen schade per dag
Naar schatting is de schade 1,6 miljoen euro per dag voor de hele vloot. Er is bovendien sprake van veel indirecte schade. “Imagoschade. De betrouwbaarheid van de binnenvaart. Het is nu een erg ondoorzichtige markt. Er zijn veel lege schepen en veel verladers hebben de lading laten liggen. De markt is in beweging.”
Er zijn partijen over weg en spoor vervoerd die normaliter over water gaan, en naar verluidt hebben met name de spoorwegen contracten verworven dankzij de problemen op de Rijn. Van Toor vindt het niet terecht dat de overheid het ‘overmacht’ noemt. Minister Melanie Schultz liet onlangs weten dat dit onder het bedrijfsrisico valt.
“Dat kan wel als een stremming een dag of wat duurt, maar niet een hele maand en dan nog wel de drukste verkeersader. Voor veel schippers is een maand stilliggen funest. Als de boeren iets overkomt, dan is er ook geld beschikbaar.”

Onafhankelijk onderzoek
Dat er op de Midden-Rijn geen bergingsmateriaal voor handen was, acht Van Toor verwijtbaar aan de Duitse overheid. Hij vertrouwt op een onafhankelijk onderzoek. De directeur van de Wasser- und Schiffahrtsdirektion Südwest, Michael Putschke, is door het Bondsministerie van Verkeer aangewezen als leider van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp met de tanker Waldhof. Putschke gaat een multidiciplinair team samenstellen met onder meer scheepsbouwers, ingenieurs, tankvaartspecialisten, nautisch deskundigen en juristen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.