Inschepen op de splinternieuwe Inspire voor het traditionele ‘Scylla rondje Dordt’ aan de kade waar Napoleon eens voet aan wal zette, is een inspirerende beleving! Deze rivercruiser bezit naast vijf sterren een adembenemend karakter, glamorous welcome entree, magnifieke lounge, exquis restaurant en panoramabar in een uitvoering die de fantasie prikkelt. Beyoncé met een wijntje aan de bar zou niet eens verbazen. De rivercruiser Inspire is een schitterend resultaat, gerealiseerd door Scylla AG voor Tauck passengers!
In de spanten gezet op Shipyard Vahali Belgrado, afgebouwd bij Da-Capo in Hardinxveld en van voortstuwing voorzien door Dolderman is deze Inspire in uitvoering uniek! Dit 135 x 11,45 meter schip heeft buiten de crew-accommodatie 13 standaardkamers, 58 suites van 22 tot 30 m2, en nu komt het: hiervan zijn 8 zogenaamde ‘split level rooms’ op het benedendek!
Familie Reitsma.
Waar benedendekkamers normaal een relatief klein raam hebben, heeft de split level-uitvoering een inpandig balkon met meubilair en een 3 meter hoog raam! Deze verrassend fraaie kamers bezitten een ongekende ruimtelijkheid. De bovenliggende, eveneens royale suites op het hoofddek zijn hiertoe ingenieus aangepast. Mps Inspire makes the difference!
Scylla-performance
‘Wanneer reisoperator Tauck voor Amerikaanse passagiers zo veel mogelijk suites vraagt op een nieuw te bouwen schip van Scylla, is dat een signaal om nog creatiever met ruimte om te gaan’, volgens Robert Reitsma. ‘Een sluimerend idee krijgt vorm op zo’n vraag. Zelf zoeken we voortdurend naar vernieuwing binnen het raam van wetgeving en klasse.’
‘In de ontwikkeling van interieur speelt Da-Capo een belangrijke rol, door een proefopstelling te bouwen waaraan nog “gebeiteld en geschaafd” kan worden. Innoveren is ingrijpend; je hebt durf en de goodwill van alle medewerkers nodig. Ieder schip probeer je in detail uniek te maken. Bij dit schip ligt het accent op royale kamers en de split level-uitvoering met elektrisch bedienbare ramen. In de lounge worden passagiers via de elf pop-up screens, die met één druk op de knop tevoorschijn komen, over historie of een highlight van een stad geïnformeerd alvorens te gaan passagieren. Nieuwe technieken worden bij elke nieuwbouw in overweging genomen. Tegelijkertijd streven we naar de grootst mogelijke veiligheid, waarbij we proberen de klassieke Scylla-uitstraling te behouden.’
Tijdens de sleutelovergave aan kapitein Van Liemberg en hotelmanager Marina van Oevelen was de boodschap naast een behouden vaart dan ook: hou de Scylla-vlag in top!
Scylla heeft reeds vier schepen verhuurd aan Tauck. Het mps Savor is het volgende casco, dat reeds bij Da-Capo wordt geïnstalleerd. De naam betekent: genieten. Scylla zorgt dat de gasten aan boord dat ook ervaren!
Werk en hobby
Robert Reitsma is technisch directeur van Scylla AG. Na het bouwen van de inmiddels 20e Rhinecruiser, organiseren en vlootonderhoud is Scylla voor Robert een mix van werk en hobby. Arno Reitsma is commercieel directeur van Scylla AG in Basel en verkoopt de kamers aan boord aan Tauck en andere. De ambitie van binnenhuisarchitect Cathy Schröder is in design en inrichting allround zichtbaar. Bart Vos, anderhalf jaar in functie reist met bouwtekeningen naar Vahali Belgrado en legt samen met Reitsma de lat bij elk schip weer een beetje hoger. Niettegenstaande de disciplines van de nieuwe generatie is André Reitsma nog altijd zeer betrokken en vinden we de signatuur van Martha Reitsma op interieur, kleur en stijl.
De entree. (foto’s Johan de Witte)
Caterpillar-voortstuwing realiseert Dolderman. De firma is reeds jaren vast onderdeel van het Scylla-concept. Hans Janssen en Rob Dekkers zijn de vaste inbouwspelers en gaan telkens weer de match aan om meer equipment efficiënter in dezelfde ruimte te installeren, maar zijn onomkoopbaar betreffende serviceruimte. Met support van Dolderman scoort het duo hier opnieuw met onderscheidend werk.
Natuurlijk zien we hier het ‘Scylla bootje-bootje-systeem’ terug, waar de volledige Caterpillar met Veth-Thruster voortstuwingsunit door Rubber Design flexibel van het casco is uitgevoerd. De voortstuwingsunit bestaat uit twee Veth Z-drives met contraroterende schroeven. Aan de boegschroef hangt eveneens het Veth-label en op onderste etage in het voorschip staat een enorme Veth Compact-Jet met 320 kW veilig achter het aanvaringsschot.
Geheel omlijst door Blom aluvloeren, liggen hier werk en hobby weer naadloos naast elkaar. A. Rullens Installatiebedrijf BV, eveneens tot de vaste inbouwcrew behorend op de Scylla-schepen, is verantwoordelijk voor de gehele elektrische installatie, inclusief een groot deel van de apparatuur en duizend andere dingen waarmee de Inspire licht geeft.
De knooppunten van Rullens elektriciteit en de audiovisuele installatie van Bampro zijn ronduit indrukwekkend. Klimaatservice heeft zijn omvangrijke equipment grotendeels verstopt, maar aangenaam voelbaar gemaakt. John en Franca van Hest van Ahorn keukens in Den Bosch leveren sinds 1988 keukens van een bijzondere kwaliteit en met slimme route en natuurlijk hoort Rafa ramen ook reeds lang bij het team. Robert: ‘Wat goed is, moet je niet veranderen!’
Scheepstimmerbedrijf Da-Capo
Een refit van een Scylla-schip na tien jaar, blijft bij herstel van beschadiging en vervanging van meubels/stoffering. Bij de veel gebruikte passagiersaccommodatie zegt dit alles over kwaliteit en duurzaam werk van Scheepstimmerbedrijf Da-Capo BV.
‘Werken voor een trendsetter in de cruisebusiness met het mooiste interieurmateriaal geeft een resultaat dat werken leuk maakt’, aldus de Da-Capo-stuurlui Huib Duyzer en Wout Egas. Wanneer de schepen ‘s winters stilliggen in Lyon of Chalon-sur-Saône, gaan we er met het motief van ‘kan niet bestaat niet’ op af voor onderhoud en service.’
‘We zijn met Scylla meegegroeid. Kennis, ervaring, moderne werkplaats en computergestuurd machinepark zijn daar het bewijs van. Ons vast, zestien man tellend team kenmerkt zich door enthousiasme. Wanneer er hier een Scylla-schip voor de wal ligt staat er “druk op de ketel” en werken we met zo’n 25 inleners. Dit zijn Duitse vaklieden die we kennen van vorig werk en goed aansturen, zodat de schepen de uitstraling van een jacht hebben en er “geen muis achter de betimmering kan”! Want meer en meer techniek vraagt om elke millimeter ruimte te benutten.’
Geen schip is gelijk
Huib en Wout zijn de mannen die Da-Capo sinds 1994 richting geven. In hetzelfde jaar leverden ze de Swiss Crystal aan Scylla Tours AG. Het was hun eerste. Inmiddels is de Inspire nummer 19! Ontwikkeling en materialen veranderen snel’ weinig is nog vergelijkbaar; elk schip krijgt van Reitsma weer een innovatieve plus. Akoestische uitgevoerde plafonds, sier- en decorlijsten met naadloze plafonds in elke hut, door TNO geteste tussenwanden waarbij 10 db geluidswinst is behaald; de uitvoering van de keuken, complete kapsalon en health spa, zijn eigentijdse aspecten van de branche waarin Da-Capo thuis is.’
Samen met een groot aantal onderaannemers, subcontracters en kenmerken als anders, durf en vernieuwend zorgt Da-Capo voor de complete afbouw. Het Hardinxveldse bedrijf heeft grote routine. Eén keer meten twee keer zagen dus? Mis, er is geen schip gelijk! Mps Inspire bijvoorbeeld heeft zes verschillende kamers/suites. Soms is er behoefte om suites op te delen in gewone hutten. Dit kan betrekkelijk eenvoudig door een schot te plaatsen en een badkamer-toilet te realiseren in de inloopkast, die van aansluitingen en sanitair voorzien is. Flexibele benutbaarheid is eveneens een kenmerk op Scylla-schepen!
Het stuurhuis is voor maritiem geëngageerden de eyecatcher. Voor de dames is dat veelal een chique badkamer met fraaie accessoires. Het restaurant is nooit te versmaden. Scylla & Da-Capo realiseren genieten op vakantie!
(Johan de Witte)