In konvooi

0

Je doet iets dat een erg goed idee lijkt: autorijden, varkensfokken, huizen bouwen, antiaanbaklagen maken, en uiteindelijk blijkt dat wat je doet de natuur ruïneert. Je kan kiezen: ermee stoppen of doen alsof het allemaal wel meevalt. Kiezers en klanten kun je moeilijk vertellen dat er een einde komt aan de groei van hun welvaart.

Moeilijk, maar niet onmogelijk. Een eerlijk verhaal van een bestuurder moet opvallen, dat kan niet anders, zeker als het komt van iemand die niet van de Partij voor de Dieren is en verantwoordelijk­heid wil dragen.

We hebben een parlementaire democratie maar we worden gere­geerd alsof het volk beslist. Het Malieveld als platgetreden pad. O, er staan boze boeren met heel zware tractors, laten we maar snel de stikstofbeugel oprekken. O, vandaag zijn het bouwvakkers. Laten we maar snel de PFAS-regels op de lange baan schuiven. Er moeten toch huizen worden gebouwd. We compenseren het wel over een paar jaar als er weer nieuwe uitvindingen zijn gedaan, die alles oplossen.

Het probleem met de 6.000 (!) stoffen die onder de term ‘PFAS’ (poly- en perfluoralkylstoffen) vallen, is juist dat ze niet oplossen, nooit. Briljante vondst, alleen moet je die troep niet in de natuur laten slingeren, want dan komt het onherroepelijk in de voed-
selketen terecht en sommige van die stoffen zijn hartstikke kankerverwekkend. Wegwuiven die bezwaren want hoe meer de economie groeit, hoe beter het is voor BV Nederland.

Waar kennen we deze hoogmoed van, de hosannaverhalen dat bomen tot ver in (en zelfs voorbij) de hemel groeien? O ja, van toen het een sector niet lukte om de regering tot andere gedachten te bewegen. In De Volkskrant van 13 april 1993: “De Nederlandse binnenschippers stomen in konvooi op naar Den Haag om de aanleg van de Betuwelijn te blokkeren.” Niet gelukt. Toen waren er nog standvastige bestuurders (helaas). Het heeft me altijd gestoord dat de anonieme redacteur die dit schreef, de binnenvaart belachelijk wilde maken.

Haha, die oubollige schippers stomen op naar Den Haag, zie je het al voor je? Besloten wordt met: “Bang voor echte concurrentie van de Betuwelijn zijn de schippers echter niet. De hoeveelheid lading die daarover gaat als het traject volledig wordt benut, kan in een paar schepen worden weggevaren. De schippers balen er alleen van dat ze niet voor vol worden aangezien.”

Dat was 26 jaar geleden. Inmiddels zie je af en toe een trein rijden op die relatief nieuwe spoorlijn, meestal met veel lege ‘slots’ waar containers zouden moeten staan. Maar achteraf gelijk krijgen, is helemaal niet leuk. Tenzij bij de huidige bestuurders het kwartje valt dat die oubollige binnenvaart wel voor vol aan zien geen akelige gevolgen voor het milieu heeft.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.