2010 is begonnen met wekenlang aanhoudende vorst, waardoor de meeste, kleinere vaarwegen zijn dichtgevroren. Alleen beneden de Moerdijk zijn de kanalen nog toegankelijk. In het noorden worden de hoofdvaarwegen opengehouden. Op het IJsselmeer geldt een vaarverbod. De vaart tussen Amsterdam en Lemmer gebeurt in konvooien. Maar: er zijn nauwelijks meldingen van goederenstromen die niet of niet op tijd aankomen.
De terminal in Harderwijk is overgeschakeld op het wegvervoer, want op de Randmeren kan niet meer worden gevaren. Lading voor de haarvaten in het vaarwegennetwerk wordt vaak overgeslagen naar het wegvervoer op korte afstand van de eindbestemming.
IJsbreken
In de havens van Enschede en Almelo breekt Rijkswaterstaat het ijs, evenals in de zijtak van het Twentekanaal tussen Goor en Almelo. De werkzaamheden zijn naar verwachting voldoende om de komende dagen de havens bereikbaar te houden.
Op diverse plekken in het land worden stuwen en sluizen ijsvrij gehouden, zodat deze kunnen blijven functioneren en niet beschadigd raken. Dit heeft soms tot gevolg dat de wachttijden voor de sluizen toenemen. Sinds zaterdag 9 januari breekt Rijkswaterstaat het ijs op het Meppelerdiep tussen Zwartsluis en Meppel, en ook in de gemeentehavens van Meppel. Sinds diezelfde dag wordt bij de Krammersluizen in Zeeland een ijsbreker ingezet; in het weekend eveneens bij de Kreekraksluizen.
Konvooivaart
De konvooivaart op het IJsselmeer werd vrijdagmiddag ingesteld. Sinds dat moment geldt een vaarverbod op het IJssel- en Markermeer. Aanvankelijk werden konvooien over het hele traject Amsterdam-Lemmer begeleid met drie ijsbrekers, maar met ingang van zondagmiddag gebeurde dit alleen nog tussen Lelystad en Amsterdam. De wind had op het noordelijk deel van de vaarroute over het IJsselmeer veel ijs ‘weggeblazen’. Vanaf Lelystad kon over open water worden gevaren (“vanaf de Rotterdammerhoek tot het Commissarislicht”, aldus Koninklijke Schuttevaer). Dat gebeurt sinds zondag met begeleiding van één ijsbreker, omdat het vaarverbod werd gehandhaafd.
Tussen Lelystad en Amsterdam heeft de scheepvaart veel last van het kruiende ijs. Volgens de website van Koninklijke Schuttevaer waren bij het kruiende ijs schotsen van wel anderhalve meter dik.
Maandagmorgen vertrok een konvooi met vijf schepen vanuit Lemmer richting Amsterdam. Een konvooi met drie schepen verliet Amsterdam richting Lemmer. Een ander konvooi met drie schepen voer van Lelystad naar Amsterdam. Dit konvooi was zondag in Lelystad opgehouden.
Schepen moeten zich voor het konvooi aanmelden via het speciale ijsnummer van de Centrale Meldpost IJsselmeergebied: (0320) 260586.
De noordoostenwind bepaalt voor een belangrijk deel op het IJsselmeer de situatie. De wind is nog steeds vier à vijf Beaufort, en in de loop der week draaiende naar het oosten. De situatie zal deze week niet veel veranderen. De weersverwachting voor deze week laat zien dat de vorst aanhoudt. ’s Nachts is er matige vorst en overdag rond het vriespunt.
Informatie
Rijkswaterstaat informeert de scheepvaart over maatregelen via Berichten aan de Scheepvaart, Teletekst (pagina’s 720, 721, 722 en 725). Actuele ijskaarten staan hier. Volg ook de berichtgeving op de site van Koninklijke Schuttevaer.