Minister Schultz van Haegen beschouwt het afval van binnenvaartschepen als bedrijfsafval. Daarom bestrijdt ze dat schippers dubbel betalen als voor afgifte op rijksvaarwegen een abonnement nemen.
Volgens de ASV is het antwoord van de minister op vragen van SP-Kamerlid Eric Smaling in strijd met de memorie van toelichting toen het CDNI-verdrag in 1998 in de Tweede Kamer werd behandeld. ‘Daarin staat heel specifiek dat dit alleen bij passagiersschepen als bedrijfsafval gezien mag worden, bij binnenvaartschepen is het geen bedrijfsafval’, aldus ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma.
‘Iedere bedrijfssector in Nederland betaalt voor zijn afval’, schrijft Schultz. ‘De overheid kan en wil niet langer betalen voor de uitzonderingspositie die de binnenvaart – als enige bedrijfssector in Nederland – hier tot voor kort in had. Dit staat los van de bijdrage die men betaalt in de gemeente waar men woont.’
Vrij wonen
De ASV heeft nog een argument tegen deze redenering: ‘Als huisvuil word gezien als bedrijfsafval, waarom wordt er dan vrij wonen aan boord als privé van je belastingaangifte afgetrokken? En waarom moeten we dan voor onze walstroom juist een extreem hoog bedrag betalen onder het mom van privégebruik? Gaat de Minister deze tarieven dan aanpassen vanwege een consistent beleid en wordt “vrij wonen aan boord” ook geschrapt belastingtechnisch, want dan zou dit als zakelijk gebruik gezien moeten worden.’
Afweging
Schultz wijst er wederom op dat het abonnement vrijwillig is: ‘Als een schipper geen abonnement wil afsluiten, kan hij gebruik maken van alternatieve afgiftemogelijkheden, bijvoorbeeld in havens.’
‘In het nieuwe systeem, waarbij een afweging is gemaakt tussen enerzijds de kosten en anderzijds de wens tot een voldoende dekkend netwerk, kan het voorkomen dat schippers langer met hun huisvuil moeten rondvaren dan ze gewend waren.’
Dumpen
De minister begrijpt dat ‘die nieuwe situatie door sommigen als onprettig kan worden ervaren. Maar dat kan en mag natuurlijk geen reden zijn voor de sector om afval ergens te dumpen. Afval dumpen buiten de officiële inzamelplaatsen is bovendien verboden en strafbaar.’
Ze vraagt de medewerking van schippers om zwerfvuil en illegale afvaldumping te voorkomen. ‘We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de bescherming van het milieu. Rijkswaterstaat zal ook de komende tijd extra toezicht blijven houden op illegaal dumpen van afval en zo nodig proces-verbaal opmaken.’