De Evelyn Maersk is vanmiddag als honderdste ultra large container carrier (ULCC) in 2010 de haven van Rotterdam binnengelopen. Nog geen drie jaar geleden kwam het eerste schip met een capaciteit van meer dan 10.000 TEU in de vaart. Inmiddels meert gemiddeld om de andere dag zo’n schip in Rotterdam aan.
(foto Freek van Arkel)
Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: “De haven van Rotterdam is uitstekend geschikt voor deze schepen met een lengte van ongeveer 400 meter; nu op de bestaande Maasvlakte en straks ook op Maasvlakte 2. Na een flinke dip in de overslag van containers tijdens de crisis herstelt dit marktsegment zich verrassend snel: in de eerste helft van 2010 werd bijna 18 procent meer containers overgeslagen dan in de eerste helft van 2009.”
145 megaschepen in bestelling
Op dit moment varen 42 ULCC’s over de wereldzeeën. In de orderboeken van de scheepswerven staan nog 145 van deze reuzen. Maersk Line was de eerste rederij die in 2007 met ULCC’s ging varen. Op dit moment doen ook de ULCC’s van CMA CGM, Cosco, Hanjin en MSC Rotterdam aan. Vrijwel alle grote rederijen investeren in deze schepen omdat het transport per container goedkoper is naarmate er meer tegelijk vervoerd worden.
De ULCC’s meren in Rotterdam altijd af aan de kades van ECT, APMT en Euromax op de Maasvlakte. Onlangs besloot het Havenbedrijf om 175 miljoen euro te investeren in verbreding van de Amazonehaven om de zuidzijde van de ECT-terminal ook in de toekomst goed bereikbaar te houden als er steeds meer van dit soort megaschepen in de vaart komen.
De nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 zijn zeer geschikt om deze ULCC’s te ontvangen, omdat bij het ontwerp van de nieuwe terminals rekening is gehouden met het formaat van deze scheepsreuzen én omdat het nieuwe havengebied dicht bij zee ligt waardoor het geen toegangsbeperkingen kent als diepgang en getij.